انجمن تفریح و سرگرمی خانوم خانوما




تعریف بازیزمان کنونی: 22-11-2019، 05:26 PM
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: خانوم خانوما
آخرین ارسال: خانوم خانوما
پاسخ 5
بازدید 1461

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تعریف بازی
10-11-2014، 04:31 PM,
ارسال: #1
تعریف بازی
بازی و بازی کردن بخشی از زندگی انسان هاست. بازی ها اوقات فراغت را پر می کنند و به زندگی شادی می بخشند. در گذشته، از آن جا  که کار روزانه و تلاش برای زندگی بسیار توانفرسا بود، توجه به بازی، نوعی هدر دادن وقت پنداشته می شد. اما امروزه بازی نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز از اهمیت برخوردار است.
 برخی بازی ها با یک نسل آغاز می شوند و تداوم می یابند و برخی نیز به خاطره ها می پیوندند. جذابیت بازی ها به تحرک و پویایی آن ها بستگی دارد. همچنین محیط جغرافیایی و  آب و هوا نیز در چگونگی آن ها تاثیر گذاراست.
  بازی، بخشی از زندگی کودک است که نمی توان او را از آن  محروم کرد. بازی نقش مهمی در رشد جسمی و روانی کودک دارد. هنگام بازی کودکان، هم بخشی از نیروی فکری و بدنی خود را به کار می گیرند وهم  احساس آزادی ولذت می کنند.
  بازی و جنب و جوش نه تنها زیانی ندارد، بلکه کودکان بازیگوش و فعال و سیری ناپذیر از بازی معمولا آینده ای بهتر پیدا می کنند، زیرا کودک با فعالیت های آزاد، از نظر ذهنی و شخصیتی رشد می کند.
  بازی، سرچشمه ی شادابی کودکان و تمرینی برای زندگی است. شما می توانید فعالیت هایی را که کودک تان دوست دارد هنگام بازی کردن او بشناسید. بازی طبیعی ترین ابزار برای آموزش کودکان و فعالیتی است که می تواند در رشد آن ها تاثیر گذار باشد. تغییرات گسترده ی زندگی در جهان امروز، نه تنها از ارزش بازی نکاسته، بلکه با پیشرفت های چشمگیر روان شناسی و علوم تربیتی بر ارزش آن ها نیز افزوده است.
پاسخ
10-11-2014، 04:31 PM,
ارسال: #2
RE: تعریف بازی
فعالیتی که با میل و اختیار و باهدف سرگرمی و تفریح در اوقات فراغت انجام می شود، بازی نام دارد.
  بنابر این تعریف، بازی دارای ویژگی های زیر است:
  • بازی، فعالیتی اختیاری است. کودک می تواند آن را به دلخواه خود رها کند و به فعالیت دیگری بپردازد.
  • بازی برای کودک خوشایند، لذت بخش و سرگرم کننده است.
  • بازی کودک  سازماندهی، ساعت کار و وقت معین  ندارد.
  • در بازی از کشمکش و پرخاش خبری نیست. 
     
پاسخ
10-11-2014، 04:32 PM,
ارسال: #3
RE: تعریف بازی
ویژگی های وسایل بازی
وسایل بازی باید دارای ویژگی های زیر باشند:
  • کودک را یاری دهند تا تجربه کند، کشف کند و طبیعت و محیط پیرامون خود را بشناسد. در این بخش، مهم ترین مواد آب، خاک، گل رس و... هستند.
  • محرک خلاقیت کودک باشند و او را به تلاش ذهنی و آفرینندگی وادارند.
  • به پرورش قوه ی تخیل او یاری برسانند.
  • به کودک کمک کنند مهارت هایی را که در بزرگسالی ممکن است برای او سودمند باشند، بیاموزد (استفاده از قیچی، چسب و...)
  • کودک را به شکل غیر مستقیم در راستای تکامل توانایی های فیزیکی و روانی او  یاری کنند.
  • خطرات جدی برای کودک نداشته باشند.
     
پاسخ
10-11-2014، 04:33 PM,
ارسال: #4
RE: تعریف بازی
ارزش های بازی برای کودک

بازی برای کودکان ارزش های بسیاری دارد که می توان آن ها را  به سه بخش  تقسیم کرد:
۱. ارزش جسمانی     ۲. ارزش عقلانی و شخصیتی     ۳. ارزش اجتماعی
 ارزش جسمانی
کودک پیوسته در حال فعالیت های بدنی است که بیشتر به شکل ناهمگون و بدون برنامه ولی آزادانه انجام می شود. حرکت های بازی ها زمینه ی رشد جسمانی کودک را در ابعاد مختلف به شرح زیر فراهم می سازند:
  • نرمش عضلات بزرگ و کوچک (بازی با جعبه ها و قوطی های خالی، طناب بازی، پرش از مانع، بازی رد پا...)
  • تقویت حواس پنجگانه (گرگم و گله می برم، دستمال پشتی، بستن چشم در فضای باز و...)
  • بالا بردن قدرت بدنی و تقویت عضلات ( آفتاب و مهتاب، پرش از مانع، قلعه بازی، لی لی، طناب بازی و...)
  • تقویت سرعت عمل و تحرک بیشتر (گرگم و گله می برم، دستمال پشتی و...)
  • پرورش نیروی استقامت ( پرش از مانع، سینه خیز، طناب بازی و...)
  • کمک به حرکت سریع مفاصل (طناب بازی، بازی با جعبه ها و قوطی های خالی، سینه خیز، لی لی و...)
  • پرورش سلسله ی اعصاب (طناب بازی، دستمال پشتی و...)
  • سرعت گردش خون (همه ی بازی هایی که تحرک جسمی دارند)
  • تنظیم عمل دفع مواد زائد بدن ( همه ی بازی هایی که تحرک جسمانی دارند)
 ارزش های عقلانی
  • بخش عمده ی آشنایی کودکان با جهان خارج از راه بازی انجام می شود. کودک با بازی به عمل و تجربه می پردازد، با پدیده ها آشنا می شود، چیزهایی می سازد و  مشاهده می کند و به این ترتیب قدرت انتخاب بهترین راه حل را به دست می آورد وبه شناخت دقیق تری از محیط پیرامون خود می رسد.
  • کودک هنگام بازی، استدلال و داوری می کند، به حل مسائل می پردازد و از فعالیت های خود نتیجه گیری می کند. این فعالیت ها او را در آینده خود باور، مستقل و در حل مشکلات توانمند می سازد.
  • بازی فرصتی برای پرورش خلاقیت در کودک است.
  • بازی های فردی به تقویت و گسترش قوه ی تخیل و ذهن کودک می انجامند.
  • بازی به کودک می آموزد بردبار، مهربان  با گذشت و شاد باشد.
  • کودک در بازی یاد می گیرد فکر کند چون تنها با برنامه ریزی درست است که موفق می شود.
  • با شناخت محیط  پیرامون، اطلاعات کودک در زمینه های گوناگون زیاد می شود، در  موارد مختلف آموزش می بیند و لذت یاد گرفتن با لذت بازی در او همراه می شود.
  ارزش های اجتماعی بازی
کودک به محض برخورد با کودکی دیگر، اغلب رابطه ی انسانی و دوستانه با او برقرار می کند. بازی راهی مناسب برای توجه کودک به دیگران است و ارزش های اجتماعی زیر را در بر دارد:
  • کودک هنگام بازی یاد می گیرد چگونه دیگران را در بازیچه ها و فعالیت های خود سهیم کند و با آن ها تعامل داشته باشد.
  • حس همکاری و مشارکت و احترام به  دیگران در او رشد می کند.
  • پای بندی به مقررات بازی او را به پای بندی به مقررات اجتماعی عادت می دهد.
  • قدرت سازماندهی و مدیریت و سلسله مراتب را می آموزد.
  • با به عهده گرفتن وظایف خاص در بازی های گروهی گام به گام  پی می برد که  چه نوع فعالیتی بیشتر برای او لذت بخش است و چه نقش هایی را  بیشتر دوست دارد. در واقع نقش خود را در گروه و فعالیت های اجتماعی پیدا می کند.
  • کودک در بازی ضعف هاو توانایی های خود را می شناسد.
  • توجه به دیگران و جلب توجه دیگران به خود را می آموزد.
  • علایق و عواطف خود را ناخودآگاه بروز می دهد.
  • یاد می گیرد دیگران را دوست بدارد.
  • می آموزد که هیچ محبت و خشونتی، از سوی اعضای گروه بی پاسخ نمی ماند.
  • بازی فرصتی است برای مبارزه با اضطراب، و کودک هیجان ها، کمبودها و ترس های خود را با بازی تخلیه می کند. مثل وقتی که در قایم باشک برای یافتن دیگران به جاهای تاریک و متروک  خانه سرمی کشد.
  • بازی های نمایشی و استفاده از وسایل بازی فردی به کودکان کمک می کند احساسات خود را به روشنی بیان کنند.
  • بازی ها با ترانه هایی که به همراه دارند و امکان تعاملی که با محیط و دیگران برای کودک به وجود می آورند، گنجینه ی واژگان کودک را افزایش می دهند و در بیان مفاهیم واژه ها به آن ها کمک می کنند. بعضی بازی ها نیز سبب رشد زبانی کودک می شوند، مثل بازی معروف "اسم،فامیل".
پاسخ
10-11-2014، 04:34 PM,
ارسال: #5
RE: تعریف بازی
انواع بازی

بازی ها انواع مختلفی دارند. در اینجا تنها به دو نوع اجرا اشاره می شود:
۱. بازی فردی            ۲. بازی گروهی.
بازی فردی
  • در بازی فردی کودک به تنهایی بازی می کند و دیگران دخالتی در بازی او ندارند. کودکان کم سن و سال که قادر به ایجاد رابطه با دیگران نیستند و همچنین کودکانی که به هر دلیل دسترسی به کودکان دیگر ندارند،  بیشتربه بازی فردی می پردازند. به طور کلی با افزایش سن (از سه سالگی به بعد) گرایش به بازی های فردی در کودکان کم می شود و به بازی های گروهی، بیشتر علاقه پیدامی کنند. اما به طور استثنایی کودکانی که از نظر هوشی بسیار پیشرفته یا عقب مانده هستند نیز ممکن است به شیوه ای غیر طبیعی به بازی های فردی گرایش داشته باشند.
  • در خانواده های پر جمعیت، کودکان به بازی های گروهی که به وسیله نیاز ندارد، می پردازند. اما بازی های فردی برای کودکانی که هنوز قادر به بازی جمعی نیستند، طبیعی است. در این نوع بازی ها نیاز کودک به خیال پردازی ارضا می شود. افزون بر تقویت حواس و مهارت ها، گاه کودک به تقلید از دیگران  می پردازد و به  این ترتیب قوه ی تخیل او گسترش می یابد.
بازی های گروهی
  • بازی گروهی به آن دسته از بازی ها گفته می شود که در آن دو یا چند نفر شرکت دارند. این بازی ها دارای قوانین ویژه ای هستند و لذت بردن از بازی بستگی به رعایت همین قوانین دارد.
  • بازی های گروهی روحیه ی جمعی کودک راتقویت می کند و مهارت های لازم در برخوردهای اجتماعی را به او می آموزد. گرایش به این بازی ها از سه سالگی شروع می شود. شرکت کنندگان بازی معمولا سه نفرند ولی بازی به زودی از هم می پاشد. در سن دو یا سه سالگی کودک نمی تواند در عین  حال  به بیش از یک نفر توجه کند. اگر سه کودک دو یا سه ساله را در کنار هم قرار دهیم، یک نفر کنار گذاشته می شود و در بازی شرکت نمی کند. چون تکرار درست و به موقع حرکات بازی جمعی برای کودکان در این سن دشوار است، آن ها نمی توانند توجه خود را بیش از چند لحظه روی یک موضوع متمرکز کنند. بازی های گروهی از ارزش های اجتماعی بسیاری برای کودک برخوردارند که در بخش مربوط بیان می شود.
منبع: کتابک
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بازی هایی آموزشی برای پیش دبستانی ها aseman 0 786 23-09-2014، 08:35 AM
آخرین ارسال: aseman
  آب بازی و رشد خلاقیت کودک بانو 0 845 21-09-2014، 04:41 PM
آخرین ارسال: بانو
  کودک را از روی بازی هایش بشناس! setare 1 1,231 21-09-2014، 04:34 PM
آخرین ارسال: بانو
  تاثیر گل بازی در سیستم ایمنی بدن کودک maryam 1 1,138 20-08-2014، 03:54 PM
آخرین ارسال: maryam
  با خانه‌های بازی هوشمند کودکان آشنا شوید خانوم خانوما 0 849 23-04-2014، 07:17 AM
آخرین ارسال: خانوم خانوما
  بازی maryam 1 1,360 24-03-2014، 03:14 PM
آخرین ارسال: maryam
  بازی در خانه خانوم خانوما 0 953 22-03-2014، 06:46 AM
آخرین ارسال: خانوم خانوما
  نصف شب با روباه و جوجه­‌ها بازی کنید خانوم خانوما 0 915 03-03-2014، 08:57 AM
آخرین ارسال: خانوم خانوما

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان