انجمن تفریح و سرگرمی خانوم خانوما




تاثیر گل بازی در سیستم ایمنی بدن کودکزمان کنونی: 22-11-2019، 05:39 PM
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: maryam
آخرین ارسال: maryam
پاسخ 2
بازدید 1139

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تاثیر گل بازی در سیستم ایمنی بدن کودک
20-08-2014، 03:47 PM,
ارسال: #1
تاثیر گل بازی در سیستم ایمنی بدن کودک
طبق اخرین مطالعات روی کودکان مشخص شد کسانیکه بیشتر در معرض باکتری‌های خانگی و حتی باکتری‌های جوندگان بودندسیستم ایمنی قوی تری نسبت به دیگر بچه ها دارند و کمتر دچارآلرژی، آسم و خس‌خس سینه می شوند

در مطالعه جدید، کودکانی که نخستین سال‌های زندگی‌شان در معرض باکتری‌های خانگی و حتی باکتری‌های جوندگان قرار گرفته بودند، کمتر احتمال داشت به آلرژی، آسم و خس‌خس سینه دچار شوند. محققان معتقدند زمان قرارگرفتن در معرض این باکتری‌ها برای سر و سامان‌گرفتن سیستم ایمنی در سن یک سالگی کلیدی است.
بر اساس ادعای جدید پژوهشگران، بازی‌کردن کودکان در گل آن‌ها را سالم نگه می‌دارد.

تحقیقات پیشین نشان داده‌ بود کودکانی که در مزارع بزرگ شده بودند، میزان آسم و آلرژی کمتری داشتند. این پدیده به قرارگرفتن مداوم آن‌ها در معرض میکروارگانیسم‌های موجود در خاک مزرعه نسبت داده می‌شود.

مطالعه جدید دانشمندان «مرکز کودکان جانز هاپکینز» و دیگر موسسه‌ها نشان می‌دهد کودکانی که در شهرها زندگی می‌کنند، دارای نرخ‌ ابتلا به آلرژی و آسم بالاتری هستند و کودکانی که پیش از نخستین سالگرد تولدشان در معرض چنین موادی قرار می‌گیرند، از این موضوع نفع می‌برند.

همچنین اثرات محافظتی هر دوی قرارگرفتن در معرض آلرژن‌ها و باکتری‌ها زمانی که کودک پس از سن یک سالگی و برای نخستین بار در معرض چنین موادی قرار گرفته بود، دیده نشد. قرارگرفتن در معرض آلرژن‌ها و باکتری‌ها می‌تواند با شکل‌دادن پاسخ‌های ایمنی کودکان دارای اثر محافظتی باشند.

یافته‌های جدید می‌تواند به محققان در ارائه استراتژی‌های پیشگیرانه برای آلرژی و خس‌خس سینه مفید باشد. هر دوی این موارد اجداد آسم به شمار می‌آیند.

این مطالعه در میان ۴۷۶ نوزاد تازه‌ متولدشده شهرهای بالتیمور، بوستون، نیویورک و سنت‌لوئیز انجام و سلامتی آن‌ها طی سه سال رهگیری شد.

محققان منازل را برای اندازه‌گیری سطوح و انواع آلرژن‌های موجود در اطراف نوزادان بررسی کردند و با استفاده از آزمایش‌های خون دوره‌ای و خراش پوست، معاینه‌های جسمانی و پرسش‌نامه‌های والدین، ابتلای آن‌ها به آلرژی‌ها و خس‌خس سینه را بررسی کردند.

علاوه بر این، دانشمندان محتوای باکتریایی غبار جمع‌آوری‌شده از منازل ۱۰۴ خانه این ۴۶۵ نوزاد را تحلیل کردند.

نتایج نشان داد نوزادانی که در اولین سال زندگی‌شان در خانه‌های دارای مدفوع‌های موش، گربه و سوسک بزرگ شده بودند، در سن سه سالگی در مقایسه با کودکانی که پس از تولد در معرض این آلرژن‌ها نبودند، دارای نرخ پایین‌تر ابتلا به خس خس سینه بودند. همچنین نوزادنی که در معرض هر سه این آلرژن‌ها قرار گرفته بودند، نسبت به کودکانی که در معرض یک، دو یا هیچ‌کدام از این آلرژن‌ها بودند، در معرض خطر پایین‌تری بودند.

در این میان، خس‌خس سینه سه برابر بیشتر در میان کودکانی که بدون قرارگرفتن در معرض این آلرژن‌ها رشد کرده بودند، گزارش شد. همچنین کودکانی که در معرض انواع مختلف باکتری‌ها قرار گرفته بودند، کمتر احتمال داشت در سن سه سالگی به آلرژی‌های محیطی دچار شوند.

افزون بر این، محققان دریافتند کودکانی که عاری از آلرژی‌ها و خس‌خس سینه بودند، با بالاترین سطوح آلرژن‌های خانگی بزرگ شده بودند و بیشترین احتمال داشت در منازلی با غنی‌ترین آرایه گونه‌های باکتریایی زندگی کرده باشند.

منبع:http://www.hidoctor.ir
پاسخ
20-08-2014، 03:54 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 20-08-2014، 03:58 PM، توسط maryam.)
ارسال: #2
RE: تاثیر گل بازی در سیستم ایمنی بدن کودک
نقش گِل بازی در پرورش تخیّل،خلاقیّت و سازندگی کودک
در میان فعالیت های روانی و بدنی کودکان، بازی اهمیت فراوانی دارد و یکی از نیازهای مهم کودکان به حساب می آید. اسباب بازی، ابزار کودکان جهت بازی است و اسباب بازی جزء جدا نشدنی زندگی کودکان است.

می توان از اسباب بازی به عنوان وسیله ای برای یاد دادن مفاهیم مختلفی مانند رنگ، تعداد، شکل، اندازه، جنس و حجم استفاده کرد و سبب افزایش گنجینه واژه ها در ذهن کودک شد؛ همچنین از اسباب بازی می توان برای تشخیص رشد اجتماعی، شخصیتی و هوشی کودکان بهره جست. کودکان از طریق اسباب بازی می توانند تمایلات ناپسند خود را آشکار نموده و تخلیه روانی شوند. در بین بازی ها، بازی های طبیعی (آب بازی، گِل بازی و شن بازی) از بهترین، اساسی ترین و لذت بخش ترین فعالیت ها برای کودکان به شمار می روند. این بازی ها جذبه سحرآمیزی برای بچه ها دارند.

بچه ها ساعت ها وقت شان را صرف این نوع بازی ها می کنند بدون اینکه از بازی کردن خسته شوند. بازی های طبیعی باعث تسکین عصبانیت های کودک شده، از طریق این بازی ها از ناراحتی ها، فشارها و تنش ها رهایی یافته و آرامش پیدا می کند. چون کودکان این بازی ها را بیشتر دوست دارند از راه این بازی ها مطالب و مفاهیم زیادی را می آموزند که موجبات رشد مهارت ها و توانایی های مختلف آنها را فراهم می کند؛ از جمله رشد خلاقیت، پرورش حواس پنجگانه، افزایش خزانه لغات، رشد و کنترل اعصاب و عضلات و ... . والدین با انتخاب این گونه اسباب بازی ها، روح و روان کودک را تلطیف کرده و رشد می بخشند. این وسایل طبیعی مطابق با میل و طبیعت کودک می باشند که به راحتی در همه جا و با قیمت ارزان می توان تهیه کرد. بازی های طبیعی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این راستا روایت شده است: «پیامبر اکرم(ص) بر کودکانی عبور کرد که مشغول خاک بازی بودند. بعضی از

اصحاب، آنان را از بازی نهی کردند. پیامبر فرمود: بگذارید بازی کنند، خاک بهار کودکان است.»(1)

گِل بازی

در میان اسباب بازی های کودکان هیچ وسیله ای به اندازه گِل و هیچ کاری به اندازه گِل بازی برای کودکان سرگرم کننده و لذت بخش نیست.

گِل بازی یکی از نیازهای بنیادی و اساسی کودک است. به رغم اینکه والدین به دلیل کثیف شدن لباس ها، محدودیت هایی برای این بازی ایجاد می کنند ولی کودکان به محض اینکه به خاک و گِل برسند همانند ماهی که بیرون از آب بوده به محض رسیدن به آن زنده شده و شروع به تحرک و فعالیت می کند.

کودکان از گِل بازی لذت فراوانی می برند و از نظر روحی و روانی ارضا می شوند و با قوه ابتکار و خلاقیت خویش چیزهای نو می سازند و می توانند به تصورات و تخیلات خویش

جامه عمل پوشیده و آن را به شکل مجسم در آورند.

کودکان به هنگام این بازی نتیجه اعمال خود را که باعث بالا بردن اعتماد به نفس می گردد، مشاهده می کنند، فکر می کنند، تصمیم می گیرند و با به کارگیری قوه تخیل و تصور چیزی خلق می کنند و با رضایت خاطر در باره آنچه که ساخته اند سخن می گویند و بر روی آن اسم می گذارند.

به همین دلیل امروزه بازی با گِل رُس در آموزش خردسالان از اهمیت خاصی برخوردار است. گِل رس نرم و قابل انعطاف است، با دست های کودک به راحتی شکل می گیرد، شکل دادن به آن کاملاً در اختیار کودک قرار دارد و هر طوری که خواسته باشد می تواند به آن شکل بدهد.

کودکان آن را ورز (مالش) می دهند، با مشت بر آن می کوبند، آن را می غلطانند، پهنش می کنند، به شکل نان، کیک، تافتون، توپ و مار در آورده، چنگ می زنند، در آن حفره ایجاد می کنند، قطعه قطعه می کنند و باز

می توانند همه آنها را روی همدیگر جمع کنند.

گِل به دست ها می چسبد، کودکان آنها را بر روی بدن شان می مالند، تماس و مالیدن این مواد به بدن لذت و شادی زیادی را برای کودکان ایجاد می کند.

کودکان خردسالی که برای اولین بار گِل رس را با انگشتان چنگ می زنند و می فشارند، همانند اولین قدم هایی است که کودک هنگام راه رفتن برمی دارد. در این مرحله برای او گِل مالی و چنگ زدن لذت بخش تر است تا ساختن چیزی. آنها معمولاً گِل را می فشارند، می کشند، پهن می کنند و کارهای مشابه دیگر.

اما در مرحله بعدی که کودکان مهارت بیشتری کسب می کنند، هنگام بازی با گِل رس می توانند گلوله، قطعات دراز به شکل مار و یا نان درست کنند. ساختن این شکل ها باعث می شود که کودکان به تدریج صورت های پیچیده تری درست کنند، مثلاً کاسه، بشقاب، لیوان، قابلمه، کوزه و ...

می سازند و به آن شکل می دهند، یا اینکه چند تکه می کنند و آن را به شکل آدم یا حیوان در می آورند و برای آن سر، دست و پا می سازند، سپس به سمت کارهای سفالگری و کوزه گری خواهند رفت.

فواید گِل بازی
1ـ رشد و پرورش خلاقیت

خلاقیت و نوآوری کودک غالبا در زمان هایی شکوفا می شود که آزادی عمل دارد، می تواند قوه تخیل خویش را برای ساختن چیزی به کار اندازد. از آنجا که بازی با گِل رس طبق الگو، مدل و نقشه از پیش تعیین شده نیست کودکان می توانند به آفرینش دست بزنند، نیز به دلیل قابلیت انعطاف و نرمی گِل می توانند به هر صورتی که بخواهند آن را شکل بدهند و خیلی سریع می توانند خراب کنند. همان طور که نقاشی کردن موجب خلاقیت، ابتکار، نوآوری و لذت درونی برای کودک می شود، گِل بازی افزون بر همان اثرات، سرگرمی بسیار لذت بخش و شادی آفرین برای کودکان به حساب می آید.

2ـ رشد و پرورش گویایی

باید به کودکان فرصت داد از راه گِل بازی، مجسمه سازی، کولاژ و نقاشی احساسات و عقاید خویش را بیان نمایند. در بازی با گل رس کودک می تواند فکر کند، تصمیم بگیرد و با کمک قوه تخیل و تصورش چیزی بیافریند و در پایان احساس رضایت کند و در باره ساخته هایش صحبت کند. احساس رضایت ناشی از ساختن بسیار پراهمیت است.

علاوه بر آنکه کودک در مورد ساخته اش داستان سرایی می کند، به افکارش هم نظم و ترتیب می دهد. زمانی که کودکان در حال گِل بازی هستند برای دوستان شان صدا در می آورند، یا ممکن است خواسته باشند با کارهایی مثل پختن، خوردن، مهمانی و جشن خود را مشغول کنند.

3ـ رشد و کنترل اعصاب و عضلات

بیشتر کارهایی که با گل انجام می گیرد با به کارگیری انگشت و دست می باشد. فشار دادن، ضربه زدن، جدا کردن، غلطاندن، قطعه قطعه کردن، به همدیگر متصل کردن و ... به رشد عضلات کمک می کند و باعث می شود کودک تجربه های آسان و موفقی برای خود کسب نماید.

کودکان از دیدن اثرات حرکات شان لذت برده و متوجه می شوند قادرند از حرکات دست هایشان استفاده کنند و گل رس را به طریقی که مایلند بسازند. کودک ممکن است گل رس را به صورت لوله های بلند و باریک (طناب مانند) در بیاورد، آن را بکوبد و به شکل توپ در بیاورد یا اینکه به صورت تافتون در آورده و با انگشتانش سوراخ سوراخ کند.

در کار با گل رس دایره (توپ) از اولین شکل هایی می باشد که کودک با تسلط بیشتر بر اعصاب و عضلاتش قادر است این شکل ها را به صورت ماهرانه تری بسازد. درست کردن گل به صورت باریک نشانه های رشد و تسلط کودک بر کنترل اعصاب و عضلاتش می باشد.

4ـ رشد و پرورش مهارت های اجتماعی

وقتی چند کودک با همدیگر گل بازی می کنند از شراکت و داد و ستد برای ساختن چیز مورد علاقه شان لذت برده و مهارت های اجتماعی شان پرورش پیدا می کند.

5ـ پرورش قدرت تجسم فضایی و
هندسی

کار با گل رس زمینه پرورش ادراک فضایی و هندسی کودک را افزایش می دهد چون کودک می تواند صورت های فضایی و هندسی را به صورت عینی خلق کرده و مشاهده کند؛ مثلاً ساخت یک جعبه، چمدان، آدم، مربع، مستطیل، دایره و ... همه این مفاهیم را می تواند از طریق گل بازی عینیت بخشد و با مفاهیمی مانند نرمی، سفتی، زبری، سختی، سبکی، سنگینی، طول، سطح و حجم آشنا گردد.

گل رس ماده خیلی خوبی برای طرح های سه بعدی است، زیرا به دلیل نرمی و قابلیت انعطاف می توانند آن را به هر شکلی که بخواهند در آورند. همچنین کودکان در سنین کودکستانی می توانند شکل های پایه ای مانند دایره، توپ های کوچک، شکل های گوشه دار مثل مربع و مستطیل را با گل رس بسازند.

کودکان به هنگام گل بازی یک توپ حلقه ای کامل گِلی را به جای سر و یک مستطیل را به جای بدن می گذارند و با درست کردن باریکه هایی به عنوان دست و پا به ساخت آدمک می پردازند.

کودکان می توانند گل رس را به قالب های مختلفی در بیاورند، کلوچه درست کنند، کیک درست کنند و آن را بپزند، این گونه فعالیت های قالب سازی موجب رشد حسی، ادراکی و لامسه در کودکان شده و به سازگاری و انطباق پذیری تصورات و ادراکات شان در مورد اشکال و اجسام سه بعدی و هندسی کمک بزرگی می کند.

6ـ پرورش حس لامسه

خاصیت نرمی و شکل پذیری طبیعی گل رس جاذبه قوی برای کودکان در هر سنی دارد. هر یک از حواس که بیشتر در معرض محرکات محیطی قرار بگیرد، کاربرد و مهارت آن افزایش می یابد. گل رس علاوه بر تمامی مزایای دیگری که برای کودک دارد حس لامسه کودک را پرورش داده و زمینه درک و فهم حس لمس کردن را برای او فراهم می کند و مفاهیمی مانند سفت، سخت، نرم، زبر، مرطوب، خشک و ... را برای کودک معنی دار می کند.

برای بازی با گل رس کودکان از مجموعه حواس شان از قبیل دیدن، لمس کردن و بوییدن استفاده می کنند و از آنجا که بیشتر کارهایی که با گل انجام می گیرد با به کارگیری انگشتان دست می باشد، حس لامسه بیشتر به کار گرفته می شود. کودکان وقتی با گل رس کار می کنند مفاهیم نرم و سخت را تجربه می کنند. کودک با مقداری آب مخلوط کردن به خاک رس در می یابد که خاک رس می تواند تبدیل به گل شده، گلِ درست شده می تواند خیلی شُل (نرم) یا خیلی سفت (سخت) باشد.

7ـ تقویت و هماهنگی چشم و دست

کودک برای شکل دادن به گل از عضلات دست استفاده می کند و به دنبال آن چشم را به همکاری با دست وا می دارد و از قوه تخیل و تصور خویش برای خلق و ابداع آن کمک گرفته و چیزی را می آفریند.

از آنجا که هماهنگی چشم و دست برای رشد کودک ضروری است، لازم است برای کودکان فعالیت هایی که منجر به هماهنگی حرکتی چشم و دست می شود مانند نقاشی (استفاده از رنگ، قلم مو، آبرنگ و ...)، گل بازی، ساختن مجسمه ها و کارهای گلی، خمیربازی و نقاشی با انگشت را در نظر گرفت.

8ـ ابزاری برای تشخیص و درمان

کودکان با گل بازی می توانند ایده های گوناگون خود را زودتر پیاده کنند، لذت و آرامشی که در زمان بازی با گل به دست می آورند از نقطه نظر درمانی بسیار بااهمیت است.

تجربیات بازی درمانگران نشان داده است که کودکان عصبی و زودرنج را می توان از طریق گل بازی، شن بازی و آب بازی درمان کرد.

بازی کردن با آب، خاک، شن و گل اثر معجزه آسایی در حل مشکلات و بروز خلاقیت کودکان دارد. آنان از طریق بازی و ساختن یک غول، گرگ، سگ، مار و ... آن را مورد حمله قرار دادن و خراب کردن می توانند از ترس ها، وهمیات، احساسات و پندارهای واهی رهایی یابند.

بچه های خشن گل و یا خاک رس را سوراخ سوراخ می کنند و یا اینکه آن را روی هم می کوبند، مثلاً کودکی که دارای مشکل است با گل تابوتی می سازد که درونش مردی از گل ساخته شده، خوابیده است. او می گوید: «الان درِ تابوت را می بندم، محکمش می کنم، حالا دیگه او نمی تونه نفس بکشه.» با دست های خودش محکم روی تابوت فشار می آورد و به این وسیله انتقام خودش را از پدری که مورد تنفرش است می گیرد.

گِل بازی برای کودک این فرصت را ایجاد می کند تا احساسات ناخوشایند و سرکوب شده خویش را ابراز نموده و به لحاظ روانی تخلیه و سبک شود.

9ـ فایده های دیگر

کودکان از طریق گل بازی موضوعاتی از قبیل شکل انسان، حیوان، خانه، کلوچه، پیچ، آچار و بسیاری چیزهای دیگر درست می کنند و سعی دارند اشکالی بسازند که به نحوی به آنها تعلق دارد، همان طوری که در نقاشی کردن این کار را انجام می دهند.

اغلب در نقاشی ها کودکان چیزهایی را که برایشان مهم ترند بزرگ تر ترسیم می کنند تا چیزهایی که برایشان از اهمیت کمتری برخوردار است. در گِل بازی و ساخت مجسمه های گلی هم کودکان اشکالی را که برایشان مهم تر است، با جزئیات بیشتری به کار می برند. در این نوع شکل ها کودک ممکن است از طریق دقت بیشتر روی ساخته خویش مثل گذاشتن دگمه به جای چشم ها، حصیر برای لباس و یا نخ به جای موها اهمیت بیشتری به ساخته خویش بدهد.

از آنجایی که گِل بازی، از نظر والدین کار کثیفی محسوب می شود لازم است پیش بینی های لازم در این باره صورت گیرد:

ـ میزی که برای گِل بازی در نظر گرفته می شود باید دارای رویه مخصوص (فورمیکا) باشد که تمیز کردن آن راحت تر است و یا اینکه از پلاستیک برای پهن کردن روی میزهای معمولی استفاده کرد.

ـ از وسایلی مانند وردنه، قاشق، چاقوهای پلاستیکی و یا فلزی که لبه های تیزی ندارند استفاده شود.

ـ به هر کودکی یک تکه گِل به اندازه سیب بزرگ داده شود و کودک هر طور که دلش می خواهد از آن استفاده کند، به او آزادی کامل دهیم تا با خمیر آشنا شود و حس کنجکاوی اش را ارضا کند، هرگز در مرحله آشنایی از او نخواهید که چیزی بسازد.

در مرحله بعدی روبه روی کودکان بنشینید و این سؤالات را از کودکان بکنید «اگر من این خمیر را فشار بدهم چه می شود؟ اگر آن را بکشم چطور می شود؟» کودکان را به این کار بیشتر تشویق کنید.

ـ هرگز به کودکان نگویید چه آدمک قشنگی درست کرده ای و یا چه مار قشنگی است. سعی نمایید هنگام تشویق از دراز بودن، نرم و گرد بودن آنچه کودک درست کرده تعریف کنید.

ـ والدین و یا مربیان می توانند کنار کودکان بنشینند و همراه آنها بازی کنند. شرکت در بازی موجب تشویق کودکان می شود ولی والدین و یا مربیان نباید چیزهایی را بسازند که بچه ها از روی آن کپی کنند، این کار باعث هدر رفتن استعداد، خلاقیت و قوه ابتکار کودکان می شود.

ـ بعد از اینکه کار بچه ها تمام شد، بهتر است گل ها را به صورت گلوله های کوچکی به اندازه یک سیب در آورده و در وسط آن یک سوراخ کوچک ایجاد کرده و در آن آب بریزیم تا گِل نرم باقی بماند و بچه ها برای کار با آنها در فرصت و جلسه بعدی مشکلی نداشته باشند و یا اینکه آنها را داخل سطلی درپوش دار گذاشته و روی آن یک پارچه مرطوب و یا اسفنج (ابر ظرفشویی) بگذاریم و سرپوش ظرف را محکم کنیم.

اگر گل رس خیلی خیس باشد کپک می زند و اگر خشک باشد کار کردن با آن مشکل است. اگر گل خشک و سفت شد آن را داخل یک کیسه می گذاریم و با ضربات

چکش آن را خرد می کنیم. بعد از خیساندن داخل آب دوباره برای بازی آماده می شود.

ـ برای کودکان توضیح دهید که گِل را نباید به جز محدوده ای که بازی می کنند (اتاق مخصوص یا گوشه ای از حیاط) به سایر جاها ببرند.

ـ برایشان توضیح دهید که در هنگام بازی در کار یکدیگر دخالت نکنند.

طرز تهیه گِل رس

برای تهیه گل رس، خاک رس را در ظرفی ریخته روی آن آب بریزید، به طریقی که سطح آب در ظرف، از سطح خاک رس بالاتر باشد، سپس مدت 24 ساعت بگذارید خیس بخورد بعد با ورز دادن و مالش می توان آن را به صورت خمیر در آورد.

خاک رس را می توان از محله هایی که مغازه کوزه گری هست و یا مغازه هایی که اسباب و لوازم هنری دارند تهیه کرد.

منبع: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


كودكان را از بازي با خاك و گل منع نكنيد
يک فوق تخصص روانپزشکي کودک با بيان اينکه والدين نبايد کودکان را از بازي با خاک، گل، آب و ماسه منع کنند، گفت: بخشي از تاثير بازي‌ها کمک به رشد خلاقيت در کودکان است و در صورتي که والدين بتوانند محيطي را براي کودک فراهم کنند که از لوازمي که در اختيار دارد چيزي را خلق کند تاثير زيادي در ايجاد خلاقيت و نوآوري وي خواهد داشت.

دکتر مهدي تهراني دوست در گفت وگو با ايسنا ، اظهار داشت: اسباب بازي‌ها وسايلي هستند براي تقويت ارتباط کودک با محيط اطراف و بازي کردن کودکان با اين وسايل نوعي ارتباط غير کلامي است که کودک با اطرافيان و محيط برقراري مي‌کند.

وي با بيان اينکه کودکان در هر سني مي‌توانند از اسباب بازي‌ها براي رشد و تکامل خود و ارتباط با ديگران استفاده کنند، ادامه داد: به خصوص در کودکاني که هنوز تکلم پيدا نکرده‌اند اينگونه ارتباطات معناي بيشتري پيدا مي‌کند.

اين فوق تخصص روانپزشکي کودک با اشاره به اين که همواره مشاهده مي‌شود که کودکان با اسباب بازي‌هاي خود ارتباط برقرار مي‌کنند و با آنها صحبت مي‌کنند و به نحوي با اسباب بازي خود رفتاري مي‌کنند که انگار يک موجود زنده است، بيان کرد: ارتباط کودکان با اسباب بازي خود جزيي از شرايط رشدي کودکان و بازي‌هاي تخيلي کودکان به حساب مي‌آيد و معمولا کودک بايد اين سير را در رشد خود داشته باشد در صورتي که کودکي در اين زمينه ضعيف عمل کند به عنوان مشکل تلقي مي‌شود.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اينکه با رشد کودک نوع اسباب بازي‌ها و ارتباط وي با آنها نيز تغيير مي‌کند، گفت: علاوه بر اينکه اسباب بازي‌ها جنبه تقويت ارتباطي را در کودکان دارند بنابراين در تقويت رشد شناختي کودک نيز نقش دارند به نوعي که برخي از اسباب بازي‌ها ذهن کودک را براي پيدا کردن راه حل براي مسائل و مشکلات فعال مي کند.

دکتر تهراني دوست افزود: امروزه به تعداد اسباب بازي‌هايي که بر رشد شناختي کودک تاثير مثبت دارد افزوده شده و کمک مي‌کند کودک شناخت خود را از محيط پيرامون خود تقويت کند به خصوص اسباب بازي‌هايي که به نوعي کوچک شده وسايل واقعي هستند در هر مرحله‌اي از رشد کودکان کمک کننده خواهند بود و مي‌توانند ارتباط و رشد شناختي کودکان را تقويت کنند.

اين فوق تخصص روانپزشکي کودک با اشاره به اينکه يک اسباب بازي خوب بايد متناسب با شرايط رشد از نظر سني و عقلي باشد تا کودک بتواند با آن ارتباط برقرار کند، گفت: مسلما کودکان موفق به استفاده و ارتباط يافتن با اسباب بازي‌هاي پيچيده‌اي که متناسب با سن آنها نيست نمي شوند.

دکتر تهراني دوست با بيان اينکه اسباب بازي‌ها بايد از سلامت کامل برخوردار و امنيت لازم را داشته باشند و با در نظر گرفتن سلامت جسمي و روحي انتخاب شوند، تصريح کرد: خطرناک بودن اسباب بازي‌ها تا حد زيادي بستگي به شرايط سني کودک دارد.

وي ادامه داد: برخي از اسباب بازي‌ها براي کودکاني که سن کمي دارند خطرناک هستند در حالي که براي کودکاني در سنين بالاتر مناسب است و هيچ خطري را در پي ندارد به طور مثال در سنين دو يا سه سالگي که کودکان علاقه به بردن اشيا به دهان دارند خريد اسباب بازي‌هاي که از اشياء و قطعات ريز تشکيل مي‌شوند براي آنها خطرناک است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران از ديگر اسباب بازي‌هايي که ممکن است براي کودکان خطرآفرين باشد به اسباب بازي‌هايي با اجزاي تيز و برنده و اسباب بازي‌هاي شيشه‌اي اشاره کرد و گفت: وجود احتمال شکسته شدن در اسباب بازي‌هاي شيشه‌اي مي‌تواند استفاده از اين اسباب بازي‌ها براي کودکان خطرآفرين باشد.

اين فوق تخصص روانپزشکي کودک اظهار داشت: با وجود اين که کودکان زمينه اوليه براي گرايش به اسباب بازي‌هاي خاص را دارند ولي درعين حال محيط بخش مهمي است که اين گرايش‌ها را تقويت يا تضعيف مي‌کند بنابراين والدين بايد توجه داشته باشند که اسباب بازي‌هايي متناسب با جنسيت کودک انتخاب کنند.

دکتر تهراني دوست گفت: با تغيير جامعه اسباب بازي‌ها نيز تغيير مي‌کنند و برخي اسباب بازي‌ها جنبه آموزشي پيدا کرده‌اند و با اين هدف طراحي مي‌شوند که درعين حال که جنبه سرگرمي دارند زمينه آموزش و رشد کودکان را نيز تقويت کنند.

وي با اشاره به افزايش بازي‌هاي رايانه‌اي تصريح کرد: اين بازي‌ها به نوع خود شرايطي را براي تقويت رشد بچه‌ها فراهم مي‌کند اما با توجه به اين که اين بازي‌ها جذابيت بيشتري براي کودکان دارد نبايد اجازه داد که اين مسئله کودکان را محدود کند و آنها را از ديگر بازي‌ها به خصوص بازي‌هاي دسته جمعي که به رشد ارتباطي کودکان کمک مي‌کند محروم نمايد.

اين فوق تخصص روانپزشکي کودک با بيان اينکه والدين نبايد کودکان را از بازي با خاک، گل، آب و ماسه منع کنند، اظهار داشت: بخشي از تاثير بازي‌ها کمک به رشد خلاقيت در کودکان است و در صورتي که والدين بتوانند محيطي را براي کودک فراهم کنند که خود از لوازمي که در اختيار دارد چيزي را خلق کند تاثير زيادي در ايجاد خلاقيت و نوآوري کودک خواهند داشت.

وي با اشاره به اينکه استفاده از گل، خمير بازي و ماسه مواد اوليه‌اي هستند که مي‌تواند به پرورش خلاقيت در کودکان کمک کند، افزود: به راحتي مي‌توان شرايط اين نوع بازي‌ها را در داخل منزل براي کودکان ايجاد کرد.

دکتر تهراني دوست گفت: کودکان به طور معمول بايد بتوانند با اسباب بازي‌هاي خود به نحو موثري ارتباط پيدا کنند ولي مواردي وجود دارد كه بچه‌ها از نظر رشدي به خصوص رشد ارتباطي مشکل دارند که اين در درجه اول خودش را در ارتباط برقرار کردن با اسباب بازي‌ها نشان مي‌دهد و در صورتي که والدين متوجه چنين مشکلي در فرزند خود بشوند بايد با يک کارشناس در اين زمينه مشورت کنند تا بررسي‌هاي جامع‌تر صورت گيرد.

منبع: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تعریف بازی خانوم خانوما 4 1,461 10-11-2014، 04:34 PM
آخرین ارسال: خانوم خانوما
  بازی هایی آموزشی برای پیش دبستانی ها aseman 0 787 23-09-2014، 08:35 AM
آخرین ارسال: aseman
  آب بازی و رشد خلاقیت کودک بانو 0 845 21-09-2014، 04:41 PM
آخرین ارسال: بانو
  کودک را از روی بازی هایش بشناس! setare 1 1,231 21-09-2014، 04:34 PM
آخرین ارسال: بانو
  با خانه‌های بازی هوشمند کودکان آشنا شوید خانوم خانوما 0 849 23-04-2014، 07:17 AM
آخرین ارسال: خانوم خانوما
  بازی maryam 1 1,360 24-03-2014، 03:14 PM
آخرین ارسال: maryam
  بازی در خانه خانوم خانوما 0 953 22-03-2014، 06:46 AM
آخرین ارسال: خانوم خانوما
  نصف شب با روباه و جوجه­‌ها بازی کنید خانوم خانوما 0 915 03-03-2014، 08:57 AM
آخرین ارسال: خانوم خانوما

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان