انجمن تفریح و سرگرمی خانوم خانوما




اسباب بازیزمان کنونی: 03-08-2020، 09:44 PM
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: maryam
آخرین ارسال: maryam
پاسخ 1
بازدید 1032

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اسباب بازی
24-07-2014، 05:09 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 24-07-2014، 05:12 AM، توسط maryam.)
ارسال: #1
اسباب بازی
آشنایی با مرحله رشد نوزاد و کودک یک ماهه و اسباب بازی های مناسب این سن

هر چيزي كه بچه ­ها و نوزادان يك ماهه در اولين سال زندگي خود ياد مي­گيرند با حس كردن شروع مي­شود.در واقع تحريك حسي نواحي پراهمیت و كليدي ذهن كودك يك ماهه­ را روشن مي­كند.در اين ایناج مطالب مفيدي را راجع به اسباب­ بازي­ها، فعاليت­ها و رفتار والدين مشاهده خواهید نمود كه در زمينه­ ي تحريك حس­هاي مختلف كودك­تان و رشد آنها از همان ابتدا ،به شما كمك مي­كنند.

كودك در اين سن چگونه بازي مي­كند؟

نوزاد از فاصله­20تا 25سانتيمتري مي­توانند اشيا را مي ببيند اما نمي­ تواند جزئيات و تمام طيف رنگي را تشخيص دهد.· اشيا را به آرامي و در فواصل كوتاه با چشمان خود دنبال مي­كند.·وقتي كه يك نفر با او صحبت مي­كند و به سرگرم كردن او مي­پردازد، او حالت­هاي ساده­ صورت را تقليد مي­كند.· با صداهاي بلند يا غير منتظره از جا مي­پرد.

اسباب بازي هاي متناسب با سن نوزاد یک ماهه :

1-اشيا و اسباب بازی های متحرک

يك شي در حال حركت خيلي جذاب­تر به نظر مي­رسد؛ به كودك كمك مي­كند كه تمركز ديد و قدرت بينايي خود را تقويت كند.ديدن اشيايي كه حركت مي­كنند همزمان با رديابي چشمي و در صورتي كه موسيقي يا صدا هم پخش كند به تقويت مهارت­هاي فرزندتان كمك خواهد كرد. ضمنا ريتم آرامش­ بخش تصاوير و صداهاي تكرارشونده مي­تواند به او يادآوري كند كه زمان استراحت است.موسيقي مي­تواند براي كودك آرامش ­بخش باشد و اين تنها به زماني كه براي خوابيدن آماده مي­شود محدود نمي­شود. با افزايش و پخش انواع موسيقي­ هاي مختلف كمك كنيد موسيقي به يكي از بخش­هاي زندگي فرزندتان تبديل شود. ديدن اينكه اينكه واكنش­هاي او تغيير مي­كند جالب خواهد بود !

از آواز خواندن يا هم­ آوايي با موسيقي­ ها خجالت نكشيد.كودك­ هم همراه با شما شروع كرده و صداهاي بيشتري توليد مي كند! هر جا حس كرديد خسته شده است جهت حركت،حالت و در صورت امكان رنگ آن و يا ساير خصوصياتش را تغيير دهيد.

سعي كنيد طوري قرار بگيريد كه موبايل را از زاويه ديد فرزندتان ببينيد.اين كمك مي­كند كه بتوانيد چيزي كه فرزندتان مي­بيند را شما هم ببينيد؛هر بار اندكي جاي شي را تغيير دهيد يا جاي كودك­تان را تغيير دهيد تا يك زاويه ديد جديد داشته باشد.

از همان اول كودك­ به صداي شما گوش مي­كند و به آن واكنش نشان مي­دهد.از اين ارتباط براي اشاره­ شفاهي به موارد مربوط به آنچه ميبيند استفاده كنيد.به رنگ­ها، حركت­ها و شخصيت­هايي كه در آن هستندتوجه كنيد.ببينيد چه چيزهايي براي اوجذاب هستند:وقتي كه فهميديد مورد خاصي توجهش را بيشتر جلب ميكند، كمي بيشتر روي آن تمركز كنيد تا علاقه به ديدن در او تقويت شود.

2-جعبه­ موسيقي تخت­خواب بچه

بچه­ ها از همان آغاز شنوايي خوبي دارند پس پخش موسيقي يا صداهاي آرام و گوش­نواز از همان ابتدا راه بسيار خوبي براي تقويت مهارت­هاي شنوايي و نيز آرام كردن نوزاد است.يك اسباب­ بازي كه موسيقي و نور را با هم تركيب مي­كند مي­تواند بيشتر از يك حس را هوشيار كند و با حركاتي كه دارد او را تشويق كند تا مهارت­هاي رديابي چشمي خود را تقويت كند.

اسباب بازي هائي كه صداي آرامي دارند و علاوه بر موسيقي ظاهري زيبا دارند به او يادآوري مي­كنند كه وقت خواب و استراحت است.وقتي كه براي اولين بار اين اسباب­ بازي را در تخت كودك مي­گذاريد، با اشاره به حركات و نورهاي آن سعي كنيد كه به آن توجه كند.اگر اسباب­ بازي صدا و يا چراغ دارد، تنظيمات آن را به گونه ­اي قرار دهيد كه صدايش ملايم و نورهايش كمي درخشان باشند تا لذت ببرد.تنظيمات مربوط به صدا را تغيير دهيد تا ببينيد كه كودك با كدام يك از آنها آرام­تر مي­شود و سپس 10دقيقه براي خودتان وقت بگذاريد و به آن گوش كنيد؛ گوش كردن به موسيقي براي شما هم آرامش بخش خواهد بود.

3- اسباب­ بازي­هاي نرم

بچه­ ها خيلي زود چهره ­ها را تشخيص داده و به آنها واكنش نشان مي­دهند.به تدريج كه قدرت تمركز آنها بيشتر ميشود، ديدن يك چهره ­آشنا برايشان لذت­بخش و آرامش­بخش خواهد بود.بافت نرم و راحت يك اسباب­بازي نيز مي­تواند آرامش ­بخش باشد به خصوص زماني كه نوزاد در آغوش والدين­شان نيستند.

وقتي كه هوشيار است و به پشت خوابيده، اسباب­ بازي يا عروسك را با يك دست فاصله در معرض ديدش قرار دهيد.ديدن صورت عروسك و لمس بافت نرم پارچه­ آن برايش لذت­بخش خواهد بودضمنا فراموش نكنيد وقتي خواب است تمام اسباب­ بازي­هاي نرم را از تخت­خوابش خارج كنيد تا امكان خفگي اتفاقي وجود نداشته باشد.

تقريباً در اواخر يك ماهگي مي­توانيد فرزندتان را به راحتي در آغوش گرفته و به وي شير بدهيد. او را در آغوش بگيريد، ببوسيدش و صداي كوكو برايش در بياوريد،بعد عروسك­هايش را كنارش بخوابانيد تا بافت نرم آنها را روي پوست خود حس كند.عروسك را جلوي بچه بالا و پايين ببريد و سپس كمي آن را به سمت چپ و راست ببريد. ببينيد آيا ­ مي­تواند با چشمان خود آن را دنبال كند. اگر عروسك جغجغه دارد، آن را به آرامي برايش تكان دهيد تا سرش را به سمت صدا بچرخاند.

4-آينه­ بي­ خطر براي كودكان

خيلي پيش از آنكه بچه­ ها از روي آينه تشخيص دهند چه كسي مي­خندد، بيشتر دوست دارند كه به انعكاس تصوير خودشان خيره شوند و از چيزي كه در آنجا مي­بينند لذت ببرند.اين باعث تقويت خودشناسي و رشد احساسي مي­شود.اين كار همچنين زماني كه كودك براي لمس آينه به سمت آن مي­رود باعث تقويت هماهنگي دست و چشم نيز مي­شود.زاويه ديد او را بررسي كنيد و ببينيد كه دقيقاً چه چيزي را مي­بيند. چند چيز جالب براي ديدنش دست و پا كنيد.

با اشاره به تصويرش در آينه به رشد حس خودشناسي او كمك كنيد و سپس همين كار را با تصوير خودتان در آينه تكرار كنيد.با او صحبت كنيد.مامان رو مي­بيني؟ ديگه كيو مي­بيني؟ به ويژگي­ها و بخش­هاي مختلف صورت خود اشاره كنيد.چشماي منو مي­بيني؟ چشماي خودتو مي­بيني؟ اينجان! به اين صورت كم­كم و به تدريج ارتباطات براي بچه مفهوم پيدا مي­كنند.

با اشاره به يك مورد ديگر (براي مثال، حلقه­اي كه در دست داريد)به تقويت ديدن و مفهوم انعكاس­ها كمك كنيد.به سراغ ساير آينه­هاي منزل برويد و اجازه دهيد ببيند انعكاس­هاي شما در آينه­هاي ديگر به چه شكلي هستد.

شايد كم­ كم دوست داشته باشيد كه با او بازي كنيد.وقتيكه آماده بود و توانست صورت خود را بالا بياورد آينه را روبرويش قرار دهيد تا خودش را درآينه از زاويه­ جديدي ببيند.



آشنایی با مرحله رشد نوزاد و کودک دو ماهه و اسباب بازی های مناسب این سن

کودک شما اکنون و در دو ماهگی چه کارهایی می کند:

او ممکن است به کسانی که با او صحبت می کنند لبخند بزند!

او هیجان خود را با تکان دادن بازوها و پاها نشان می دهد.

او قادر به یاد گیری یک رویداد به دنبال دیگری است.

او به سمت صداهایی که در کنارش هستند برمی گردد اما او فقط می تواند صداهایی که در مقابلش هستند را مکان یابی کند!
راهنمایی بیشتر:
انتخاب متناسب با سن:

اسباب بازی ها که به فعالیت بدنی مانند لگد زدن تشویق می کنند
اشیا روی زمین با چراغ چشمک زن، موسیقی و اشیا آویزان

حالا ديگر حس­هاي كودك دو ماهه ­شما قوي­تر شده ­اند و به تدريج مي­توانند در كنار هم كار كنند تا دنيا را بشناسند پس سعي كنيد محرك­هاي مناسبي براي حس­هاي مختلف او فراهم كنيد تا آنها را تجربه كند.جالب­ترين و جذاب­ترين چيز در مورد كودك شما در اين مرحله از رشدديدن شكوفا شدن مهارت­هاي اجتماعي فرزندتان است ... شما روز خود را با خنده­ واقعي او آغاز مي­كنيد!

كودك در اين سن چگونه بازي مي­كند؟

او مي­تواند لبخند بزند و در صورتي كه كسي با او حرف بزند از خود صداهاي شبيه كوكو دربياورد.با تكان دادن دست و پاهايش هيجان خود را نشان مي­دهد.مي­توانيد ياد بگيرد كه يك اتفاق باعث بروز اتفاق ديگري مي­شود.به سمت صداهاي اطراف خود بر مي­گردد اما تنها مي­تواند موقعيت صداهايي كه روبرويش باشند را تشخيص دهد.او مي­تواند بعضي از كارها را ياد بگيرد

اسباب بازي هاي متناسب با اين سن یعنی دو ماهگی نوزاد :

1- تشكچه نرم

در اين زمان دست و پاهاي او هميشه در حال حركت هستند؛ وقتي كه روي چيزي ضربه مي­زند يا خود را و اعضاي بدنش را مي­كشد؛ وقتي كه روي اسباب­ بازي­ها مي­كوبد يا حتي آنها را مي­گيرد و در برخي موارد سعي مي­كند كه كمي روي زمين بخزد.يك تشكچه­ نرم رنگارنگ با پارچه­ هاي متفاوت مي­تواند جاي خوبي براي فعاليت و بازي كردنش باشد و تمام نيازهايش را در يك جاي نرم برآورده كند (از تمرين مهارت­هاي حركتي تا تحريك حس­هاي مختلف،همه براي تقويت مهارت­هاي شناختي مناسب هستند)

اين قبيل تشك­ها معمولاً جذابيت­هايي دارند كه كودك را براي فعاليت بيشتر تشويق مي­كنند. پس او را طوري قرار دهيد كه امكان فعاليت و ضربه زدن و حركت كردن را داشته باشد.براي تنوع، در صورت امكان جاي اسباب­ بازي­ها را عوض كنيد. دقت كنيد و ببينيد كه فرزندتان متوجه اين تغيير مي­شود و مي­كوشد تا با تغييرات كنار بيايديا نه.

رنگ­هاي متضاد يكي از بهترين روش­هاي تحريك ديدن در كودك هستند. به رنگ­ها اشاره كنيد، نام حيوانات را بگوييد؛ حتي با اينكه كه كودك­تان هنوز معناي واژه­ هايي كه مي­گوييد را نمي­داند اما مي­فهمد كه به نقاط و بخش­هاي مختلف اسباب­ بازي­ها اشاره مي­كنيد و او هم نقطه­ تمركز خود را تغيير مي­دهد. اگر تشكچه­ اش موزيكال است از اين فرصت براي تحريك حس شنوايي اش استفاده كنيد. دستش را در دست خودتان بگيريد و به آرامي همراه با موسيقي آنها را به هم بزنيد. وقتي كه صداها را تقليد مي­كنيد يا همراه با آهنگ برايش آواز مي­خوانيد حالت چهره­ تان را هم تغيير دهيد.

2-اسباب­ بازي­هايي كه كودك را به فعاليت فيزيكي (مثلاً ضربه زدن) تشويق مي­كنند

ضربه زدن طبيعت بچه است و عضلاتي را تقويت مي­كند كه بايد روزي از آنها براي راه رفتن استفاده كند.بازي­هاي منظمي كه را به ضربه زدن تشويقش مي­كنند شروع خوبي محسوب مي­شوند اما حواس­تان باشد كه حتماً برايش از يك قنداق يا پوشك سبك استفاده كنيد تا بتواند پاهاي خود را به راحتي حركت دهد. او را طوري نزديك اين اسباب­ بازي قرار دهيد كه پاهايش به آساني به آن برسند.تكيه دهيد و با شوخي و خنده با او حرف بزنيد.او خيلي دوست دارد وقتي كه به اسباب ­بازي ضربه مي­زند توجه شما به سمت او باشد.اين مسئله برايش بسيار مهم و هيجان­ انگيز است !

حتي در همين سن هم شما مي­توانيد او را با مفهوم علت و معلول آشنا كنيد. وقتي ضربه زد بگوييد "آره، ببين چي كار كردي!تو روشنش كردي!"يا"آهنگ كار تو بود!".به تدريج با توجه و تشويق شما، فرزندتان اين ارتباط مهم را درك مي كند: اين كار رو من كردم!

وقت صرف كنيد و به بعضي از ويژگي­هاي اسباب­ بازي اشاره كنيد.رنگ­ها را شناسايي كند و به چهره ها اشاره كنيد.اين به كودك كمك مي­كند تا ارتباط بين اشيا و واژه­ها را درك كند.

3- تشكچه­ هايي با چراغ­هاي چشمک ­زن، موسيقي و آويزهاي جذاب

حس­هاي مختلف بچه اولين منابع يادگيريش هستند.تشكچه ­هاي مناسب با تحريك اين حس ها مهارت­ هاي بينايي و شنوايي را در او تقويت مي­كنند.او را تشويق كنيد كه ضربه بزند، دست و پايش را به اسباب ­بازي­هايي كه آويزان هستند برساند و ...؛ به اين ترتيب مهارت­هاي حركتي در او رشد مي كند و زمينه­ مناسبي براي درك روابط علت و معلولي ايجاد مي شود.

اين اسباب­ بازي از ديد فرزندتان چگونه است؟ روي زمين دراز بكشيد و آن را از زاويه ديد او ببينيد.اين كار در تعيين موقعيت او و اسباب ­بازي به شما كمك مي­كند.هر چند وقت يك بار جاي بچه را تغيير دهيد تا زاويه ديد تازه­ اي داشته باشد.

براي بهبود روابط بين خودتان و بيشتر كردن جذابيت بازي­ها و فعاليت­هاي مختلف، با هم با اين اسباب­ بازي بازي كنيد.وقتي كه هوشيار و سرحال است براي بازي وقت بگذاريد نه وقتي كه خواب آلوده ،گرسنه يا ناآرام است.اگر اسباب­ بازي برايش خيلي ناخوشايندباشد چشمانش را مي­بندد و شما اين را متوجه مي­شويد.براي كمك به يادگيري كودك در زمينه­ ارتباط بين واژه ­ها و كارها، قسمت­هاي مختلف را تكان دهيد و همزمان درباره­ آن حرف بزنيد: «تكون تكون تكون. ديدي برات خنديد؟»

همچنين،اگر تشكچه­ قابليت صوتي يا نوري دارد، آواز بخوانيد يا صداي كودكانه اي تقليد كنيد تا اين قابليت­ها و ويژگي­هاي صوتي و نوري برجسته­ تر شوند.هر چه بيشتر با كودك حرف بزنيد و مستقيماً او را درگير اين قبيل موضوعات كنيد، به رشدش كمك بيشتري كرده­ ايد

آشنایی با مرحله رشد نوزاد و کودک سه ماهه و اسباب بازی های مناسب این سن

نوزاد 3 ماهه شما اکنون در الگوی خواب و غذا خوردن بیشتر قابل پیش بینی است. در سه ماهگی ، کودک راه های جدید برای برقراری ارتباط با شما و جهان کشف می کند. لمس کردن، احساس کردن و گرفتن همه چیز در دسترس ! به کودکتان اسباب بازی های محرک حسی و پخش کننده موسیقی های آرام را پیشنهاد دهید و در مورد چگونگی درک عکس العمل های کودک هنگامی که با هم بازی می کنید مطالعه بیشتری کنید.

کودک شما در سن سه ماهگی چه کارهایی می کند:

الگوی خواب، بیداری و غذا خوردن نوزاد سه ماهه­ شما به تدریج منظم­تر و قابل پیش­ بینی­ تر می­شوند.همزمان با رشد کودک،می­بینید که راههای جدیدی برای برقراری ارتباط با شما و کشف دنیای اطرافش پیدا می­کند ...لمس کردن، حس کردن و گرفتن هر چیزی که در دسترسش باشد!اسباب بازی­هایی که حس­های مختلف را تحریک می­کنند برایش تهیه کنید، موسیقی­های آرام برای او پخش کنید وبه نشانه­ ها و عکس ­العملهایش در هنگام بازی دقت کنید.

· مادر خود را مي­شناسد و به صورت ساير افراد هم علاقمند است.

·روي شكم خود مي­خوابد و با استفاده از زانوها و بالا آوردن سينه­اش مي­تواند از خود محافظت كند.

· سرش را به سمت صدا مي­چرخاند و وقتي صحبت مي­كنيد شما را نگاه مي­كند.

· چيزها يا اشخاص آشنا را تشخيص مي­دهد.

· مي­تواند به اشياي مختلف ضربه بزند اما نمي­تواند خودش را به آنها برساند.

·وقتي اسباب­بازي را در دست او مي­گذاريد مي­تواند آن را گرفته و تكان بدهد.

اسباب بازي هاي مناسب با اين سن:

1-جغجغه­ هاي دستي يا اسباب­ بازي­هايي كه روي يك حلقه هستند

کودکان و نوزادان در حدود سه ماهگي كم ­كم اشيايي كه در دسترسشان باشد را مي­گيرند و به تدريج یاد می گیرند که مي­توانند كارهايي را انجام دهند!ياد مي­گيرند كه تكان دادن يك جغجغه باعث توليد صدا مي­شود.دوباره آن را امتحان مي­كنند...و كم كم رابطه علت و معلول را متوجه مي شوند.

براي كمك به او، براي شروع، حلقه را در دست بچه بگذاريد و آن را به آرامي تكان دهيد.بچه ­ها در اين سن كم­كم در حال يادگيري كنترل گرفتن اشيا هستند .آنها مي­توانند صبر كنند و به سمت هدف پيش بروند با نگه داشتن حلقه روبروي بچه، تكان دادن آن و ايجاد فرصتي براي اينكه بتواند آن را بگيرد، به تمرين و تقويت مهارت­هاي هماهنگي در او كمك كنيد.جغجغه را در دستش بگذارید ، آن را تكان دهيد و بگوييد «صداشو شنيدي؟ تو اين كارو كردي!»تأكيد بر اثرات كار مي­تواند تشويقش كند تا دوباره آن را انجام دهد.

همچنين،ميتوانيدحلقه­اي را انتخاب كنيد كه به اندازه­ي كافي بزرگ باشد و كودك بتواند با دو دست خود آن را بگيرد.او ابتدا با يك دست حلقه را ميگيردو سپس با دست ديگر و سپس دوباره با يك دست!اين كار مهارت دست به دست كردن يك شيء از دست راست به چپ و برعكس را در او تقويت مي­كند.

2- تشكچه

در اين سن دست و پاهاي فرزندتان هميشه در حال حركت هستند؛ وقتي كه روي چيزي ضربه مي­زند يا خود را و اعضاي بدنش را مي­كشد؛ وقتي كه روي اسباب­بازي­ها مي­كوبد يا حتي آنها را مي­گيرد و در برخي موارد سعي مي­كند كه كمي روي زمين بخزد.

يك تشكچه­ي نرم پر رنگارنگ با پارچه­هاي متفاوت مي­تواند جاي خوبي براي فعاليت و بازي كردن او باشد و تمام نيازهايش را در يك جاي نرم برآورده كند (از تمرين مهارت­هاي حركتي گرفته تا تحريك حس­هاي مختلف براي به چالش كشيدن مهارت­هاي شناختي)

براي يادگيري بهتر و بيشتر فرزندتان به او كمك كنيد تا در حالت ذهني صحيحي قرار گرفته و با انجام دادن برخي از كارهايي كه هنوز نمي­تواند انجام دهد ارتباطات علت و معلولي را درك كند براي مثال، پخش موسيقي يا تكان دادن يا در آوردن صداي اشيا.

سعي كنيد كه اين وسايل طوري قرار گرفته باشند كه به راحتي در دسترسش باشند.سپس تشويقش كنيد تا خودش اين كار را انجام دهد؛ در اين صورت حركت دست و پاها و ساير موارد به خوبي پيش ميرود.شايد با شنيدن يك صدا يا ديدن رفتارهاي جالب و مهيج شما بيشتر تشويق شود. بعد از اين كار كودك خود به خود بيشتر به هيجان آمده و تشويق مي­شود چون ارتباط بين كار ي كه انجام داده و جوابي كه از اسباب بازي گرفته را درك مي­كند!

همچنين، چنانچه اسباب بازي اش را آويزان كرده ايد گهگاه جايش را تغيير دهيد.اين كار براي تقويت حافظه كودك مفيد است و احتمالاً قبل از بازي متوجه اين تغييرات خواهد شد.

3- آينه­ بي­خطر براي كودكان

خيلي پيش از آنكه بچه ­ها از روي آينه تشخيص دهند چه كسي مي­خندد، بيشتر دوست دارند كه به انعكاس تصوير خودشان خيره شوند و از چيزي كه در آنجا مي­بينند لذت ببرند.اين باعث تقويت خودشناسي و بهبود رشد احساسي مي­شود.اين كار همچنين زماني كه بچه براي لمس آينه به سمت آن مي­رود باعث تقويت هماهنگي دست و چشم نيز مي­شود.

براي كمك به او، پس از آنكه آينه را تنظيم كرديد، زاويه ديد او را بررسي كنيد و ببينيد كه دقيقاً چه چيزي را مي­بيند.براي كمك به رشد حس خودشناسي، به تصويرش در آينه اشاره كنيد و سپس همين كار را با تصوير خودتان در آينه تكرار كنيد.با بچه دالي بازي كنيد.مامان رو مي­بيني؟ ديگه كيو مي­بيني؟ به بخش­هاي مختلف صورت خود اشاره كنيد.چشماي منو مي­بيني؟ چشماي خودتو مي­بيني؟ اينجان! به اين صورت كم­كم و به تدريج ارتباطات براي بچه مفهوم پيدا مي­كنند.

با اشاره به يك مورد ديگر (براي مثال، حلقه­اي كه در دست داريد)به تقويت ديدن و مفهوم انعكاس­ها كمك كنيد.سراغ آينه­هاي ديگر خانه هم برويد و اجازه دهيد كودك­تان ببيند انعكاس­هاي شما در آينه­هاي ديگر به چه شكلي مي شود.همچنين،وقتي كه آماده بود و توانست صورتش را بالا بياورد آينه را روبرويش قرار دهيد تا خودش را از زاويه­ جديدي ببيند

آشنایی با مرحله رشد نوزاد و کودک چهار ماهه و اسباب بازی های مناسب این سن

اكنون زمان آن است كه به فرزند چهار ماهه تان در فهم و شناخت بعضي چيزها كمك كنيد تا مفهوم من مي­توانم اين كار رو بكنم در ذهنش جا بيفتد.با بازي­هاي ساده يا تهيه­اسباب­بازي ساده­اي كه فرزندتان بتواند با آن تعامل برقرار كند مي­توانيد مفاهيم علت و معلول را به او ياد بدهيد چون در اين زمان هماهنگي دست و چشمش نيز بهتر شده است.

نوزاد در اين سن چگونه بازي مي­كند؟

· مي­خندد، پيچ و تاب مي­خورد و با ذوق فرياد مي­كشد.

· با كمك شما مي­تواند به اشيا برسد.

· دوست دارد حركت دستانش را نگاه كند.

· مي­تواند چهره­هاي آشنا را تشخيص دهد و به چهره ديگران نيز علاقه­مند است.

· مي­تواند اسباب­بازي­هايي كه در دسترسش هستند را بگيرد.

اسباب بازي هاي متناسب با اين نی نی 4 ماهه :

1-اسباب­ بازي­هاي دستي

در اين مرحله، بچه ­ها كم­كم استفاده­ هدفمند از دستان خود را آغاز مي­كنند. لمس كردن، حس كردن و گرفتن همگي راه­هايي براي كشف و سياحت دنياي جديد براي او هستند.به همين دليل الآن زمان مناسبي است تا اين مهارت­ها با اسباب­بازي­هاي مناسبي كه بافت­ها و زمينه­هاي مختلف و البته جايي براي گرفتن دارند تقويت شوند.اين اسباب­بازي­ها علاوه بر امكان گرفته شدن توسط بچه حتي وقتي كه در دستانش نيستند نيز به خاطر زيبايي­هاي ظاهري توجهش را جلب مي­كنند.

راه و روش­هاي مختلفي پيدا كنيد تا اسباب­بازي، همراه و در دست بچه باشد.( بسياري از اين نوع اسباب­بازي­ها طوري طراحي مي­شوند كه به ساير چيزها وصل شوند يا اينكه اصلاً از قبل به يك چرخ يا قنداق قابل حمل وصل شده­اند.) سپس آن را كمي جلوي بچه بالا و پايين برده و بعد به چپ و راست حركت دهيد. ببينيد آيا مي­تواند با چشم­هايش آن را دنبال كند؛ سپس تشويقش كنيد تا دستش را دراز كرده و آن را بگيرد وبگوئيد «اوه! ببين ... گرفتيش!»

كمي با هم با اسباب­بازي قايم باشك بازي كنيد. اگر به اندازه­ي كافي كوچك است، آن را زير يك پتو پنهان كنيد؛ اگر صدادار است يا حالت جغجغه­اي دارد، صداي آن را در بياوريد.اجازه دهيد قسمتي از آن از زير پتو بيرون بماند و سپس از او بپرسيد كه «كجا رفت»؟ يك نگاه زير چشمي به آن بكنيد و بگوييد «آهان !ايناهاش».تا پايان شش ماهگي او مي­تواند بفهمد كه برجستگي زير پتو همان اسباب­بازي او است.

فرزند شما هيچ گاه براي سرگرم شدن توسط شما و صدا در آوردن و شكلك در آوردن كوچك نيست.سعي كنيد براي او صداي حيوانات مختلف را در بياوريد. وقتي كه خنده­هاي شيرين و پر از شوق او را ببينيد، فراموش مي­كنيد كه اين قبيل كارهايتان چه قدر بچه­گانه است و تشويق مي شويد بيشتر ادامه بدهيد!



2-اسباب­ بازي­هايي با صداهاي متنوع، رنگ­هاي روشن و چراغ

رنگ­هاي روشن و نورها ساده­ترين چيزهايي هستند كه بچه در حال حاضر مي­تواند ببيند.وقتي كه اشيا و صدا ها را به او معرفي مي­كنيد، در حقيقت كمك مي­كنيد كه حس­هاي مختلفش تحريك شوند و حافظه­او كه منبع اصلي تقويت بينائي هستند را آماده و تقويت مي­كنيد.

سعي كنيد فضا را براي بازي­هايي كه ماه­هاي بعد قرار است انجام شوند آماده كنيد.قبل از شروع بازي به ويژگي­هاي مختلف اسباب­بازي اشاره كنيد چراغ­هاي آن را روشن كنيدوصدايآن را در بياوريد و او را هم تشويق كنيد صداي موسيقي را تقليد كند و همين طور كه پيش مي­رويد شما هم همراه با او بخوانيد.وقتي هم كه سرتان شلوغ است ، موسيقي و چراغ­ها را روشن كنيد تا سرگرم شود.

3-اسباب­ بازي­هايي با صورتك­هاي دوست داشتني

شكلمنحصر به فرد يك چهره يكي از اولين چيزهايي است كه كودك آن را تشخيص داده و به آن واكنش نشان مي­دهد.همزمان با رشد توانايي تمركز بچه­ها، آشنايي با يك چهره باعث تقويت مثبت و بهبود رشد مهارت­هاي بينائي و احساس آرامش ميشود.

با اشاره به ويژگي­هاي چهره كمك كنيد تا كودك شناسايي يك شيء و شناسايي چهره­ها را درك كندسپس به سراغ صورت خود و كودك­ برويد. به آرامي صورتش را لمس كرده و نام هر قسمت را بگوييد.

جاي دندانكش را تغيير دهيد و ببينيد كه متوجه اين تغيير مي­شود يا نه. به تدريج او خودش را به سمت آنها مي­كشد و آنها را مي­گيرد و شايد دندانك را در دهان خود بگذارد (همان طور كه هر چيز ديگري را كه پيدا كند با در دهان گذاشتن امتحانش مي­كند).

تشويقش كنيد تا تمام اين ويژگي­ها و مشخصات را با رفتن به سمت آنها كشف كند؛ كمكش كنيد تا قسمتهاي مختلف اسباب بازي را لمس كند. در مورد چيزي كه لمس مي­كند توضيح دهيد و كمك كنيد تا بين چيزي كه لمس مي­كند و آنچه ميشنود، ارتباط برقرار كند.

4-جغجغه ­هاي دستي يا اسباب ­بازي­هايي كه روي يك حلقه هستند

بچه ­ها در حدود سه ماهگي كم­كم اشيايي كه در دسترس­شان باشد را مي­گيرند و به تدريج که می گیرند ، مي­توانند كارهايي را انجام دهند!ياد مي­گيرند كه تكان دادن يك جغجغه باعث توليد صدا مي­شود.دوباره آن را امتحان مي­كنند...و متوجه قانون علت و معلول مي شوند.

وقتي كه براي اولين بار يك جغجغه را نشانش مي دهيد، آن را روبرويش نگه داريد و كمك كنيد تا روي آن تمركز كند، سپس آن را به خط وسط ميدان ديدش ببريد و سپس به آرامي به سمت چپ و راست حركت دهيد. آن را در دسترسش قرار دهيد تا بتواند آن را بگيرد يا آن را در كنارش بگذاريد تا راحت­تر بتواند به آن ضربه بزند.براي انكه تشويقش كنيد به اشيا اطرافش برسد، آنها را به آرامي در مقابلش تكان دهيد.كودك،كم­كم براي رسيدن به آنها تلاش مي­كند و آنها را مي گيرد و در دهانش مي­گذارد تا امتحانشان كند.

زماني كه واقعاً توانست آگاهانه جغجغه را در دستش نگه دارد، كار خود را شروع مي­كند و آن را از يك دست يه دست ديگر مي­دهد. شما هم مي­توانيد با تغيير دادن محل جغجغه در دستش كمكش كنيد تا كار ش را به پايان برساند.

همچنين، خوب است كمك كنيد تا اين جغجغه را به عنوان منبع صدا بشناسد و عمل و عكس ­العمل را با صحبت كردن برايش توضيح دهيد: «آهان! ببين وقتي تكونش ميدي چه صدائي ميده !»

آشنایی با مرحله رشد نوزاد و کودک پنج ماهه و اسباب بازی های مناسب این سن

با افزايش هماهنگي دست و چشم، كودك پنج ماهه­ شما نه تنها اشيا را مي­بيند بلكه خودش را به آنها مي­رساند، آنها را مي­گيرد و مي­چشد! و هر روز چيزهاي جديدي را كشف مي­كند.به همين دليل سعي كنيد اشياي بي­ خطري كه شكل­ها، اندازه ­ها، بافت­ها و رنگ­هاي گوناگوني دارند تهيه كنيد. همچنين، براي پاسخ به سؤالات مربوط به رشد كودك و بچه ­داري مطالب زير را بخوانيد.

كودك در اين سن چگونه بازي مي­كند؟

· مي­تواند خودش را به سمت اسباب­ بازي­ها كشيده و آنها را بگيرد.

· به بچه­ هاي ديگر و به تصوير خودش در آينه لبخند مي­زند! حالا مي­تواند چند كار را با هم انجام دهد؛ براي مثال، سر و صدا در آوردن و همزمان با آن ، رفتن به سوي چيزي.

· وقتي مي­خواهيد يك اسباب­ بازي را به او بدهيد، موقعيت خودش را براي گرفتن آن تنظيم مي­كند.

· مي­تواند از روي شكم به پشت بغلتد.

· آگاهانه دستش را دراز كرده و اسباب­ بازي­ها را مي­گيرد.

· براي كشف بيشتر اطراف خود، هر چه را مي بيند،آن را در دهان مي­گذارد.

1-اسباب­ بازي­هاي حجم دار، مناسب براي ضربه زدن

با پيشرفت تدريجي هماهنگي چشم و دست فرزند شما ديگر مي­تواند توانايي­هاي جديد خود براي رسيدن و ضربه زدن به اسباب­بازي­ها را كشف كند يا حتي به سمت شيئي كه از جايي افتاده برود.اسباب­ بازي­هايي كه وقتي بچه به آنها ضربه مي­زند عكس­العملي از خود نشان مي­دهند، مهارت­هاي در حال رشد و تكامل او را تكميل مي­كنند و در عين حال باعث مي­شوند او مفاهيمي مانند تعادل را نيز تمرين كند.

فرزند شما احتمالاً هنوز روي شكم يا پشت خود مي­خوابد و بازي مي­كند و تلاش مي­كند كه بلند شده و بنشيند. يك اسباب­بازي حجم دار براي اين سن عالي است زيرا كودك مي­تواند به راحتي با آن بازي كند.ابتدا خودتان خودتان با آن بازي كنيد تا آن را ببيند و سپس ببينيد او در پاسخ چه مي­كند.

ضمنا، براي تشويق فرزندتان به حركت دادن عضلات حركتي، اين اسباب­بازي را با يك دست فاصله در ميدان ديدش قرار دهيد. او سعي خواهد كرد كه به آن نزديك شود تا بتواند اسباب­بازي خود را بهتر ببيند.

كار ديگري كه مي توانيد انجام دهيد اين است كه وقتي روي شكم خوابيده اين اسباب­بازي را به او نشان دهيد. آن را روي زمين جلوي او و در جايي كه به راحتي بتواند رنگ­هاي روشن آن را ببيند قرار دهيد تا دستش را به سمت آن دراز كند.بچه براي ديدن اتفاقات جالبي كه حدس مي­زند، به سمت اسباب بازي رفته و رويش ضربه مي­زند. با تغيير مكان آن به دو طرف كودك،هيجان او را بيشتر كنيد.

2-اسباب­ بازي­هايكه حس بودن را تقويت مي­كنند

او الآن شما را از طريق ديدن مي­شناسد و توانايي تشخيص آشنايان هم در حال افزايش است.اسباب­ بازي­هایی كه آينه دارند نه تنها باعث سرگرميش مي­شوند (زيرا او دوست دارد به بچه­ هاي ديگر و حتي تصوير خودش كه درون آينه است لبخند بزند!)بلكه توانايي تشخيص چهره را هم در او تقويت مي­كنند.

فرزندتان را در آغوش­تان بگيريد و مانند وقتي كه يك كتاب را در دست مي­گيريد ،اسباب بازيش را روبروي خودتان بگيريد. تمام جوانب آن را با كودك خود بررسي كرده و چيزي كه مي­بينيد را براي او توصيف كنيد.

طوري به آينه نگاه كنيد كه كودك بتواند شما را در آينه ببيند. سپس آن را جلوي صورت او بگيريد تا بتواند تصوير خودش را هم ببيند. فرزند شما احتمالاً هنوز خودش را نمي­شناسد اما با ديدن خودش در آينه هيجان ­زده مي­شود!

ضمنا ، خوابيدن بر روي شكم براي رشد و تقويت عضلات گردن، مهم است.براي اينكه تشويقش كنيد كه بيشتر روي شكمش بماند، چيزي را با فاصله ­ي يك دست در معرض ديدش بگذاريد تا با آن بازي كرده و سرگرم شود اما هر از گاهي زاويه ديد او را تغيير دهيد.

3-اسباب­ بازي­هاي موزيكال دستي

درك اينكه كارها نتايجي دارند مي­تواند شروع خوبي باشد.اسباب­ بازي­هایی كه به راحتي تكان مي­خورند يا به هر نحو ديگري به آساني عكس ­العمل جالبي از خود نشان مي­دهند (مثل پخش موسيقي جالب)قطعاً باعث بهبود ارتباط بچه با دنياي اطرافش و درك بهتر آن مي­شوند.

همزمان با پيشرفت كودك در گرفتن و تكان دادن اسباب­ بازي­ها، به دنبال اسباب­ بازي­هاي دستي باشيد كه در پاسخ به تلاش­هاي بچه، با صدا و موسيقي به او جايزه مي­دهند.با اين كار،كودك مي­فهمد كارهائي كه انجام مي دهد ،نتايج را كنترل مي كنند و باعث بروز اتفاقاتي مانند موسيقي و صدا مي­شوند.

اين فرصت را به كودك بدهيد كه تمام خصوصيات ظاهري، رنگ­ها و بافت اسباب­ بازي­ اش را كشف كند. وقتي كه او را در آغوش­تان گرفته­ ايد، اسباب­ بازي را در دست بگيريد و اجازه دهيد در اين وضعيت روي هر چيزي كه برايش جذاب و جالب است تمركز كند.اين كار حس­هاي مختلف را در او را تحريك مي كند.

همچنين، با اشاره به ويژگي­هاي مختلف اين اسباب­ بازي ،تمايل به شناسايي و شناخت اشيا را در ذهنش ايجاد كنيد.مثلا «گوش كن ببين وقتي دماغش رو فشار ميدي چه آواز قشنگي مي­خونه»!

به طور كلي،هميشه سعي كنيد اسباب­ بازي­هاي كودك را كنار هم قرار دهيد، به او كمك كنيد كه قسمت هاي مختلف را احساس كند و صداها و حركات را ايجاد كند و تمام ويژگي­هاي اسباب­ بازي­هایش را كشف كند.تمام اين تحريك­هاي حسي باعث تقويت حافظه ­او مي­شوند. از آنجائي كه چنين اسباب­ بازي­هایی را در هر زماني مي­توان براي بازي استفاده كرد، زماني كه روي شكم يا پشتش خوابيده هم آنها را در دسترسش قرار دهيد و تنها به زماني كه نشسته بسنده نكنيد.بچه­ ها نمي­توانند در برابر رنگ­ها و حركاتي كه دوست دارند به آنها برسند و لمس­شان كنند مقاومت كنند و همين باعث تقويت هماهنگي دست و چشم و همچنين مهارت­هاي شناختيشان خواهد شد

آشنایی با مرحله رشد نوزاد و کودک شش ماهه و اسباب بازی های مناسب این سن

تعجب كردن، سعي كردن، راه حل پيدا كردن .خيلي چيزها از طريق بازي كردن كشف مي­شوند و در حدود شش ماهگي است كه كودك مي­فهمد مي­تواند كارهايي را انجام دهد و به اين ترتيب همه چيز تغيير مي­كند.در اينجا اسباب ­بازي­ها و بازي­هايي را براي شش ماهه­ها پيدا مي­كنيد كه فرصت­هاي خوبي را براي كشف، يادگيري و فعاليت بچه­ ها فراهم مي­آورند.

كودك در اين سن چگونه بازي مي­كند؟

· با كمي كمك مي­تواند بنشيند و در برخي موارد به كمك هم احتياج ندارد.

· وقتي كه چيزي را مي­اندازد يا از دستش مي­افتد، دنبالش مي­گردد.

· در فعاليت­هايي كه اطرافش رخ مي دهند، شركت مي­كند.

· مي­تواند به صورت همزمان يك اسباب­ بازي را محكم گرفته و فرياد هم بزند.

اسباب بازي هاي متناسب با نی نی شش ماهه :



-1اسباب­ بازي­ هاي چينشي (جورچين)

هماهنگي چشم و دست يكي از بزرگترين چالش­هاي سال اول زندگي فرزند شماست. اسباب­ بازي­ هايي كه بلوك­هاي چينشي دارند راه بسيار خوبي براي يادگيري مهارت­هاي ديدن و لمس كردن از طريق بازي هستند.

در اين سن، فرزند شما دوست دارد كه تلفن­هاي اسباب­ بازي را سر جاي خود بگذارد و بردارد (به خصوص اگر اسباب­ بازي به نحوي باشد كه به تلاش­هاي او واكنش نشان دهد). حين بازي ،چند كلمه جديد به او ياد بدهيد: «الآن زنگ مي­زنه، الآن زنگ نمي­زنه».

از اسباب­ بازي­ هاي چينشي براي معرفي كلمات ساده و توصيف بزرگي و كوچكي و بالا و پايين استفاده كنيد.شما همچنين مي­توانيد از اين اسباب­بازي­ها براي تقويت درك روابط علت و معلولي نيز استفاده كنيد.همچنين ،با حرف زدن درباره­ رنگ­هاي اسباب ­بازي به او كمك كنيد بين واژه­ ها و مفاهيم ارتباط برقرار كند: «اون فنجون زرد بزرگ».

2-اسباب­ بازي­هايي براي تقويت چهار دست و پا رفتن

در حال حاضر، ممكن است كودك ميل شديدي به حركت كردن داشته باشد و شايد اين، تنها محرك و انگيزه ­كوچكي باشد تا ياد بگيرد دست و پاها چه طور با يكديگر كار مي­كنند.اسباب­ بازي­ هايي كه بچه را تشويق به خزيدن مي­كنند راه بسيار خوبي براي تقويت اين مهارت هستند.

اگر كودك چهار دست و پا راه مي­رود، يك اسباب­ بازي را روي زمين بگذاريد و او را تشويق كنيد كه دنبالش برود. شايد لازم باشد كه اين كار را چند بار تكرار كنيد. هميشه به ياد داشته باشيد كه تلاش­هاي او را تحسين كنيد.

روي زمين بنشينيد و خيلي ساده يك اسباب­ بازي مناسب را به سمت يكديگر قل بدهيد. اين براي تقويت هماهنگي چشم و دست بچه و تحركش مفيد است.

3-اسباب­ بازي­ هاي عمل/عكس ­العمل

وقتي كه يك اسباب ­بازي با واكنش­هاي جذاب و جالب به كارهاي كودك واكنش نشان مي­دهد، در واقع او را تشويق مي­كند كه آن كار را چندين و چند بار تكرار كند و در تمامي اين مدت او روابط علت و معلولي را فرا مي­گيرد. همچنين ،اين بازي ها باعث افزايش هماهنگي چشم و دست مي­شود. قبل از بازي، بعضي از ويژگي­هاي خاص اسباب­ بازي را به او نشان بدهيد.

الآن زمان بسيار مناسبي براي تمركز بر روي مفاهيم درون و بيرون و يا باز و بسته و ... مي­باشد. هنگام بازي، تشويقش كنيد كه خودش با اسباب­ بازي بازي كند و ببيند كه چه اتفاقي مي­افتد.او از سورپرايزهاي جالبي كه خودش به دست آورده لذت خواهد برد و تمايل پيدا مي­كند كه بارها و بارها آن بازي را تكرار كند!بسته به ويژگي­هاي اسباب­ بازي مي­توانيد از آنها براي معرفي ساير مفاهيم نيز استفاده كنيد - براي مثال، پر و خالي. كارهايتان را به مفهوم ها مرتبط كنيد: وقتي كه يك شيء را داخل اسباب­ بازي مي­گذارد، به او بگوييد كه پر شد! به او كمك كنيد كه آن شي را دوباره بيرون بياورد و بتواند آن را نگاه كند؛ حالا به او بگوييد: «الآن خالي شد!». هنگام توضيح روي واژه­هاي «پر» و «خالي» تأكيد كنيد.

4-اسباب ­بازي­ هايي براي تقليد و یا شبيه ­سازي اشياي آشنا

از آنجا كه بچه به تدريج نسبت به محيط اطراف خود آگاه­تر مي­شود، تك­ تك اشياي منزل ممكن است نظر او را جلب كنند.اسباب­ بازي­ هايي كه شبيه اشياي آشنا هستند به اين جلب توجه و جسارت در كشف­هاي جديد،به او كمك مي­كنند. اين اسباب ­بازي­ها همچنين راه امن، جالب و به لحاظ ذهني چالش­ برانگيزي را براي كشف و يادگيري فراهم ميكنند.

كودك را در منزل به يك تور «صوتي»ببريد.زنگ در را بزنيد، زنگ ساعت را روشن كنيد، رايانه را روشن كنيد.درون خانه راه برويد و به كودك­تان بگوييد هر يك از صداها چه معاني و مفاهيمي دارند: «به خانه اومدن!» «وقت بيدار شدن!» «من آماده­ ام تا نامه­ الكترونيكم رو بخونم!»

براي تقويت درك كودك­ از روابط علت و معلولي، اجازه بدهيد كه بعضي كار ها ي بي­خطر را خودش امتحان كند تا اين مفاهيم برايش روشن­تر شود.براي مثال، به او كمك كنيد تا يك كليد چراغ را روشن كند يا شير آب را باز و بسته كند و ببيند كه كارهايش چه نتايجي دارند.

در كابينت را باز كنيد و قوري­ها و ليوان­ها و قاشق­هاي چوبي را بيرون بياوريد. وقتي بچه كارهايش و نتايج آنها را مي­بيند لبخند مي­زند؛ با خودش فكر مي كند «من اون صدا رو در آوردم»! وقتي كه بازي مي­كند، درباره­ چيزي كه مي­بيند و مي­شنود با او حرف بزنيد. او از صداي شما خوشش مي­آيد و شما هم در عين حال به مهارت­هاي گفتاريش كمك مي­كنيد.

براي او كتاب­هايي درباره­ آداب و رسوم بخوانيد مثلاً كتاب­هايي با موضوعات زمان غذا خوردن، زمان حمام كردن و زمان بازي. او لذت مي­برد وقتي خودش را جاي بچه­ هاي ديگر يا بچه ­هاي ديگر را در نقش خودش مي­بيند


منبع:http://www.bazidan.com

آشنایی با مرحله رشد نوزاد و کودک هفت ماهه و اسباب بازی های مناسب این سن

كودك هفت ماهه در ابتداي مسير حرف زدن است و نياز دارد ياد بگيرد كه صداها ، كلمات را تشكيل مي دهند، كلمات به يكديگر وصل مي شوند تا جمله ها ساخته شوند و جمله ها با يكديگر تركيب مي شوند تا داستانها به وجود بيايند. بنابراين تا مي توانيد با او صحبت كنيد و در زمان بازي هم با او حرف بزنيد تا بيشتر تشويق شود.



كودك در اين سن چگونه بازي مي كند؟



- در صورت تكيه به مبل، مي تواند وزن خود را تحمل كند.

- مي تواند در حالي كه به مبل چسبيده است از محلي به محل ديگر راه برود.

- روي شكم خود مي تواند به جلو بخزد.

- مي تواند روي دستها و زانوهاي خود تكان بخورد.

چون بينايي رنگي كامل دارد، با نگاه كردن به اشياي پيچيده لذت ببرد و مي تواند طوري حركت كند كه بهتر ببيند.

- با شنيدن اسم خود عكس العمل نشان مي دهد و همچنين صداها و آوازهاي مختلف را از هم تشخيص مي دهد.

- شروع مي كند كه دست خود را به دور اسباب بازي هايش مانند فنجان بگيرد و مي تواند با استفاده از انگشت شست آنها را بگيرد.

- از چشمهايش براي نشان كردن و دسترسي به اشياء استفاده مي كند.



اسباب بازي هاي متناسب با سن نی نی 7 ماهه :



1- اسباب بازي به حالت نشسته بر روي كف اتاق



اين اسباب بازي ها در تقويت مهارت هاي كنجكاوي و تفكر كودك و همچنين مهارت هاي جسمي مانند به طرف اشيا رفتن، گرفتن و حتي شايد سينه خيز رفتن نقش مهمي بازي مي كنند. يك اسباب بازي كه به رفتار هاي كودك پاسخ مي دهد به تقويت ارتباطات جسمي و ذهني او كمك مي كند.

براي كمك به كودك يك بازي دوطرفه بين خود تان و او شروع كنيد مثلا غلت دادن اسباب بازي به عقب و جلو و از اين فرصت براي به كارگرفتن كلمات استفاده كنيد : "جلو و عقب"، "نوبت تو، نوبت من".همچنين مي توانيداو را تشويق كنيد تا اسباب بازي را به سمت جائي غلت دهد و خودتان آن را مجددا بردارد و بياوريد. با حركت اسباب بازي، احتمال دارد كه كم كم او به سمت آن حركت كندزيرا مي خواهد كه دوباره غلت دادن را شروع كند! اگر اسباب بازي صدا توليدكند، كودك ياد مي گيرد كه جاي اشيا را با استفاده از صداي آنها پيدا كند: اسباب بازي را به او نشان دهيد، بعد آنرا در پشت خودتان قايم كنيد و صدايش را فعال كنيد. اين كار را چندين بار انجام دهيد تا ببينيد او به سمت شما حركت مي كند تا منبع صدا را پيدا كند يا نه.



2-شكل سازهاي با صداهاي جالب:



شكل سازها روش خيلي خوبي براي رشد مهارت" حل مساله" به شمار مي روند. زماني كه بعد از قرار گرفتن يك قطعه از اسباب بازي در جاي مناسب خودش،صدائي از آن بلند مي شود، كودك تشويق مي شود و ضمنا علت و معلول را به خوبي مي فهمد.

از آنجا كه تشخيص شكل و دسته بندي كردن، هنوز چندماهي براي او زود است، بيشتر روي كمك به او براي درك مفاهيم داخل و خارج و روشن و خاموش تمركز كنيد. كودك را تشويق كنيد تا دستش يا يك شيء را داخل يك اسباب بازي شكل ساز ببرد... چه اتفاقي خواهد افتاد؟ اگر او با يك صدا يا موزيك جالب مواجه شود، از آن به بعد، بازي "داخل و خارج" را دوست خواهد داشت.

خوب است كه بتوانيد معرفي شكل ها را هم كم كم شروع كنيد. با يك نمونه شروع كنيد نام آن را بگوئيد و اجازه دهيد كه قبل از معرفي دومي، كودك در ذهنش آن را دسته بندي كند. سعي كنيد اسم آن شكل را همزمان با برداشتنش و زماني كه دارد سعي مي كند آن را در جاي صحيح خود بگذارد ،بگوئيد.



3-اسباب بازي هاي عمل/عكس العمل



ايجاد يك عكس العمل در اسباب بازي مثلا فشردن يك دكمه، به صدا درآوردن زنگ يا بازكردن در ،به ذهن كودك چيز جديدي مي دهد كه درباره آن فكر كند .

از ويژگي هاي اسباب بازي براي معرفي رنگهاي مختلف به كودك استفاده كنيد و اسم هر رنگ را در حالي كه به اسباب بازي به آن رنگ اشاره مي كنيد بيان كنيد. مهارت هاي دريافت زبان كودك ،در اين مرحله در حال رشد هستند بنابراين هر چه بيشتر بشنود، با كلمات بيشتري آشنا خواهد شد.

وقتي كودك عكس العملي را از اسباب بازي فعال مي كند، مفاهيم را برايش بيشتر تشريح كنيد: "صداي شير و مي شنوي؟ ببين وقتي به اسباب بازي دست زدي چي شد!"



4-وسايلي كه به سينه خيز رفتن و ايستادن كمك مي كنند



وسايل بازي كه كودك حين كار با آنها بايد بايستد يا با آنها راه برود، آسان و سرگرم كننده هستند و بچه هاي كوچك را با خيلي از كارهاي جالب مشغول مي كنند. اين وسايل همچنين به آنها كمك مي كنند تا همان زمان كه تلاش مي كنند بايستند، اعتماد به نفس پيدا كنند.

كنار كودك بنشينيد و به صورت بازي به ويژگي هاي جالب اسباب بازي هايش و رنگ آن ها اشاره كنيد. اسم رنگ ها را با اشاره به هر كدام بلند بگوييد: " اين يك مهره آبيه، اين يكي سبز ه ،اين يكي هم ارغوانيه. يك، دو، سه مهره"

تا مي توانيد در مكالمه با كودك از كلمات و عبارات توصيفي استفاده كنيد؛ بچه ها در اين سن از شنيدن لذت مي برند و اين كار به آنها كمك مي كند تا صدا هاي بيشتري توليد كنند.

با صحبت كردن در مورد چيزهايي كه كودك باعث اتفاق افتادن آنها مي شود، شما كمكش مي كنيد تا عمل و عكس العمل را هم درك كند: "تو الان چيكار كردي؟ توپو چرخوندي اين صدا در اومد! گوش بده... مي شنويش؟ بذار توپو دوباره بچرخونيم. چه صداهايي مي شنوي؟"

ماهيچه هاي در حال رشد كودك را با تشويق او به دخالت فيزيكي در بازي تمرين دهيد. او را در هل دادن ، غلت دادن يا به عقب و جلو راندن اشيا، خزيدن با آنها يا بالارفتن از وسايل بازي مخصوص بچه ها، دخالت بدهيد. تمام اين تمرين ها به تقويت ماهيچه ها و اعتماد به نفس او كمك مي كنند.

آشنایی با مرحله رشد نوزاد و کودک هشت ماهه و اسباب بازی های مناسب این سن

بعد از يادگيري اينكه چگونه اشياء را بردارد، كودك هشت ماهه تان ممكن است زمان زيادي را تنها براي دست به دست كردن اسباب بازيها يا چيدن چيزها دركنار هم صرف كند.

او همچنين ممكن است شروع كند به ارتباط دادن كلمات با اشياء و در اين زمان است كه مي توان براي كمك به يادگيري او از كتابها، بازيهاي و اسباب بازيهاي ساده اي كه كلمات و صداها را معرفي مي كنند، استفاده كرد.

كودك در اين سن چگونه بازي مي كند؟

- او مي تواند در هر دو جهت سينه خيز برود و بعضي مواقع در حالي كه در كنار يك شيء است، آنرا نگه دارد.

- كم كم ارتباط دادن دو رفتار به يكديگر را شروع مي كند.

- ياد مي گيرد كه اشياء بقاء دارند و مي فهمد كه زمانيكه از جلوي چشمش دور ميشوند ،لزوما غيب نمي شوند.

- حوادث اخير به خاطرش مي مانند.

- مهارتهاي او رشد كرده اند و مي تواند اشياء كوچك را بردارد.

- او با دقت در حال كاوش در جهان اطرافش است.

- شروع به ادا كردن صداها كرده و اين كار را با حروف صدادار آغاز مي كند.

اسباب بازي هاي متناسب با سن نوزاد 8 ماهه :





1-وسايل بازي كه به ايستادن و سينه خيز رفتن كمك مي كنند

وسايلي كه كوك حين كار با آنها بايد بايستد يا با آنها راه برود آسان و سرگرم كننده بوده و بچه هاي كوچك را با بسياري از چيزهاي جالب براي انجام دادن مشغول مي كنند.

روشي كه شما و كودكتان با اين نوع اسباب بازي ها بازي مي كنيد، همراه با رشد مهارت هاي او تغيير كرده و كم كم پيشرفته تر مي شوند.سعي كنيد جنبه هاي مختلف اسباب بازي، رنگها و شكلهاي مختلف آن را به او نشان دهيد.

از اصطلاحات و كلمات توصيفي هر چه بيشتر در مكالمه با او استفاده كنيد؛ كودكان در اين سن از شنيدن لذت مي برند ضمن اينكه اين كار به آنها كمك مي كند كه توليد صدا كنند.

ماهيچه هاي در حال رشد كودك را با تشويق او به هل دادن اسباب بازي هاي غلتان يا سينه خيز رفتن به دنبال آن ها تمرين دهيد. آيا او مي تواند خود را بالا بكشد و در كنار اسباب بازي بايستد؟ زياد تشويقش كنيد و خواهيد ديد كه به تدريج موفق مي شود.









2-اسباب بازي هاي خانه سازي و جورچين

به محض اينكه كودك بتواند اشياء را دست به دست كند، توانايي چيدن قسمت هاي مختلف يك اسباب بازي و خانه سازي نيز در او ايجاد مي شود و هر چه اين فرايندها پيچيده تر مي شوند توانائي هاي او هم افزايش پيدا مي كنند.

قبل از اين كار، به او كمك كنيد تا روي يادگيري "خالي و پر "و "داخل و خارج " خوب تمركز كند و آنها را ياد بگيرد. مثلا،در بازي هاي جور چين، همزمان با آن شكل و رنگ اشيا
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  فواید بازی پازل برای کودکان خانوم خانوما 1 891 26-07-2014، 01:36 PM
آخرین ارسال: خانوم خانوما
  عکس اسباب بازی بچه ها خانوم خانوما 1 880 26-07-2014، 01:20 PM
آخرین ارسال: خانوم خانوما

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

صفحه‌ی تماس | تالار گفتمان خانوم خانوما | بازگشت به بالا | | بایگانی | پیوند سایتی RSS
در این سایتدر كل اینترنت