انجمن خانوم خانوما

نسخه‌ی کامل: اخبار گردشگری
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5
تجربه‌های جهانی، دریاچه ارومیه را نجات می‌دهند؟!
دبیر اجرایی کنگره: اگر خروجی کنگره عملیاتی نشود، از نجات این دریاچه قطع امید خواهم کرد [تصویر:  a56870b37266b7ab59d8515c33380192.jpg]
گروه گردشگری- عاطفه نبوی: کنگره بین‌المللی نجات دریاچه ارومیه از 27 تا ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در ارومیه برگزار می‌شود. به گفته برگزارکنندگان این کنگره کارشناسان خارجی از آلمان، آمریکا، بلژیک و ترکیه در این کنگره شرکت خواهند کرد و این در حالی است که ۳۰ نماینده پیشین و فعلی مجلس آلمان نیز آمادگی خود را برای همکاری در نجات این دریاچه اعلام کرده‌اند.

 به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیش از این نیز در اول آذر سال جاری (۲۲ نوامبر) شهر برلین میزبان نخستین همایش بین‌المللی نجات دریاچه ارومیه بود که مقام‌های ایرانی نیز در آن شرکت داشتند. با توجه به حضور گروه وسیعی از متخصصان ایرانی و خارجی در این همایش که تجربه کار بر روی وضعیت‌های مشابهی را درباره دریاچه «آرال»، دریاچه «سالت لیک سیتی» در ایالت یوتای آمریکا و دریاچه چاد در آفریقا داشتند، راهکارهای موثری در همایش مذکور ارائه شد و به گفته پروفسور لوتس متس، کارشناس آلمانی در حوزه محیط زیست، سعی شد که در آن کنفرانس یک برنامه کلان و همه‌جانبه برای نجات دریاچه، به صورت منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه شود. 
به‌رغم امیدهای بسیاری که به عملی شدن این برنامه‌ها در وضعیت بحرانی موجود بسته شده بود، طرح‌ها راه به جایی نبردند و درواقع هیچ اقدامی صورت نگرفت. این در حالی بود که روحانی سومین نشست دولت خود را به دریاچه ارومیه اختصاص داد و کارگروه نجات دریاچه ارومیه را تشکیل داده بود و وزیر نیرو، رئیس سازمان محیط‌زیست و دیگر ارگان‌ها را با مساله دریاچه درگیر کرد. در ادامه این روند روحانی در ۱۷ دی ۱۳۹۲ در «اولین همایش استانداران دولت تدبیر و امید» تاکید کرد: اگر ما نتوانیم دریاچه ارومیه را نجات دهیم، شما بدانید که میلیون‌ها انسان در ایران باید خانه و زندگی‌شان را ترک کنند. تنها بحث آذربایجان غربی نیست، آنجا یک توفان، تمام نمک را پخش و زندگی مردم را مستأصل می‌کند و تمام کشاورزی اطراف استان را از بین خواهد برد. حال بعد از گذشت حدود 4 ماه از همایش برلین و در آستانه کنگره ارومیه دکتر علی‌اصغر ثیاب قدسی دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی نجات دریاچه ارومیه در گفت و گو با «ایسنا» تاکید می‌کند: این کنفرانس که تمامی استادان و متخصصان مجرب و کارآزموده در آن حضور دارند، آخرین راه نجات دریاچه ارومیه است و اگر خروجی آن عملیاتی نشود، به شخصه از نجات این دریاچه قطع امید خواهم کرد.
استفاده از تجربه «آرال» و 
«سالت لیک» راهگشا است
بحران دریاچه ارومیه و آنچه در حال وقوع است، فارغ از دلایل شوره‌زار شدن این دریاچه (که پیش از این در همین صفحه به تفصیل آن پرداخته شد)، اتفاق جدید و منحصربه‌فردی نیست و برای عبور از این بحران یا حداقل کنترل آن می‌توان از تجربه‌های کارشناسان در دریاچه آرال یا دریاچه سالت‌لیک در آمریکا و موارد مشابه این‌چنینی استفاده کرد؛ به شرط آنکه ضمانت اجرایی برای طرح‌های ارائه شده وجود داشته باشد.
پیش از این، آرال چهارمین دریاچه بزرگ جهان، واقع در آسیای مرکزی طی سال‌های اخیر روز به روز به شوری آن افزوده و کوچک‌تر شد. در سال ۱۹۸۷ با انحراف مسیر رودخانه‌های آمودریا و سیردریا به صحرای قره‌قوم به 2 دریاچه‌ کوچک آرال شمالی و آرال جنوبی تقسیم شد. در سال ۲۰۰۴، با خشک شدن بخش‌های جدید به چهار دریاچه تبدیل شده و مساحت آن به 25 درصد مساحت اصلی رسید و در سال 2007 در مجموع ۱۰ درصد مساحت اصلی دریاچه باقی ماند. در سال ۲۰۰۹ تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که دریاچه‌ شرقی و دریاچه‌ جنوبی هم به‌کلی خشک و دریاچه‌ غربی نیز بسیار کوچک‌تر شده‌است. حداکثر عمق دریاچه‌ آرال نیز در سال ۲۰۰۸ حدود ۴۲ متر برآورد شد. تا قبل از جزم شدن عزم جدی داخلی و بین‌المللی برای جلوگیری از خشک شدن کامل آن، مبدل به بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی در آسیای مرکزی و سرچشمه بادهای مسموم شده بود. 
کار که به اینجا رسید، برخی از کشورهای آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان و ازبکستان که مصرف‌کنندگان اصلی آب این دریاچه بودند، به این نتیجه رسیدند که قادر به حل مشکل آرال نیستند. نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور قزاقستان پیشنهاد کرد که به مشکل آرال باید به عنوان مشکل جهانی نگریسته شود و حل مشکلات آن باید به عهده سازمان ملل متحد باشد. در ادامه سازمان ملل متحد برنامه نجات دریاچه آرال در ازبکستان را به اجرا گذاشت و برنامه‌های موازی و همه‌جانبه‌ای با به‌کار گرفتن کارشناسانی از سراسر دنیا برای کنترل خشکی دریاچه و بهبود رفاه مردم از طریق بهبود مراقبت‌های بهداشتی و توسعه زیرساخت‌ها در برنامه کار قرار گرفت. پنج آژانس سازمان ملل متحد در ازبکستان شامل برنامه عمران سازمان ملل متحد، یونسکو، سازمان جهانی بهداشت، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) و داوطلبان سازمان ملل (UNV) در اجرای این برنامه شرکت کردند. 
به نقل از منابع خبری پروفسور متس درقیاس وضعیت دریاچه ارومیه و آرال می‌گوید: ما در منطقه دریاچه آرال را داریم که با مشکل خشک‌ شدن مواجه شده بود. در یوتای آمریکا دریاچه «سالت لیک سیتی» را داریم یا در چاد هم همچنین. در حل مشکلات این دریاچه‌ها، متخصصان آلمانی تجربیات خوبی جمع‌آوری کردند و می‌توانند به ایران هم کمک کنند. اگر اطلاعات داده شده مربوط به دریاچه‌های آرال و ارومیه در گوگل را مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که آلمانی‌ها با سرنوشت دریاچه آرال آشنا هستند. اما درباره دریاچه ارومیه اطلاعات کمی به زبان آلمانی منتشر شده است. از سویی محققان آلمانی هم که با مسائل ایران سروکار دارند، دیگر به نسل قدیم تعلق دارند و کلا اطلاعات کمتری انتشار می‌یابد. دکتر بیژن کوشان، زمین‌شناس و کارشناس محیط زیست مقیم آلمان که اخیرا در آمریکا با تجربیات دانشمندان آن کشور آشنا شده، می‌گوید: در آمریکا سه دریاچه شرایطی شبیه دریاچه ارومیه دارند. این کارشناس خاطرنشان می‌کند: به‌ویژه سالت لیک در یوتا و دریاچه اونس در کالیفرنیا دارای شرایطی شبیه دریاچه ارومیه ما هستند. آب دریاچه اونس را به شهر لس‌آنجلس انتقال می‌دهند. جالب اینجا است که مردم لس‌آنجلس سالانه برای اینکه از این آب استفاده می‌کنند، مبلغی می‌پردازند. دولت نیز ۲ میلیارد دلار در آنجا سرمایه‌گذاری کرده تا بتواند از این آب استفاده کند و محیط زیست از بین نرود. چهار کارخانه نمک تاسیس کردند تا املاح را به صورت اقتصادی بهره‌برداری کنند. ما از این تجربه می‌توانیم در ایران هم استفاده کنیم تا منطقه رشد اقتصادی بکند و اشتغالزایی به وجود بیاید و دریاچه هم احیا شود.
بنابرآخرین اظهار نظر چیت‌چیان، وزیر نیرو، تاكنون درمجموع 20 طرح براي نجات درياچه اروميه ارائه شده و مورد تصويب دولت قرار گرفته است كه ‌19 طرح ابتدا ارائه شد و بيستمين طرح نيز با موضوع احياي فازبندي شدن درياچه اروميه، با نظر موافق بیشتر متخصصان امر در دستورکار قرار گرفته است. 
حال از میان این 20 طرح و نتایجی که از این کنگره حاصل خواهد شد، مطمئنا، آغاز عملیاتی کردن یکی از این «هزار وعده خوبان...»، کورسوی امیدی در دل آذربایجانی‌ها و همچنین فعالان و دلسوزان محیط زیست روشن می‌کند و انگیزه‌های بیشتری برای ادامه این مسیر و توقف روند شوره‌زار شدن دریاچه ارومیه، ایجاد می‌کند.
نقش ژنو 3 در صنعت هوایی کشور
ورود قطعات جدید هواپیما تا 2هفته دیگر

گروه گردشگری- توافق‌نامه ژنو، فرصتی برای تجهیز ناوگان هوایی ایران به وجود آورده و حتی خبرها از خرید هواپیماهای جدید حکایت دارند. در این میان فعالان گردشگری معتقد هستند تحقق این مهم منفعت ۳۰ تا ۴۰ درصدی مردم را به همراه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقدند بندهای آمده در توافق‌نامه ژنو درباره برداشتن برخی تحریم‌ها از صنعت هواپیمایی کشور، فرصت بسیار مناسبی است تا وزارت راه‌وشهرسازی با استفاده از آن ناوگان هوایی پر سن و سال کشور را تجهیز کند. این نمایندگان تاکید دارند که مجلس نیز در این راه باید دولت را حمایت کند.

پیش از این رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از برنامه‌های این سازمان برای ورود قطعات هواپیما به کشور خبر داده و اعلام کرده بود که تسهیلات لازم برای ایرلاین‌ها فراهم می‌شود. وی همچنین گفته بود درخواست تسهیلات 400 میلیون دلاری را به صندوق توسعه ملی داده‌اند و به جز این موضوع از دیگر فاکتورهای تسهیلات برای ایرلاین‌ها می‌توان به ورود قطعات جدید هواپیما تا 2هفته دیگر اشاره کرد. طبق این گزارش محمود دودانگه عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، این خبر را تایید کرد و گفت: تسهیلات 400 میلیونی مصوب شده، اما هنوز به ایرلاین‌ها اختصاص نیافته است.
گلدوست، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در این خصوص به خبرگزاری میراث فرهنگی می‌گوید: هرچند تاکنون ناوگان هوایی کشور قطعات مورد نیاز خودرا به عناوین مختلف و از طرق مختلف تامین می‌کرد، اما آنچه مشخص است اینکه این قطعات یا از طریق دلالان تهیه می‌شد یا به دلایل مختلف گران‌تر خریداری می‌شدند و در نهایت در قیمت تمام شده بلیت نیز تاثیر داشت و سبب افزایش قیمت می‌شد. او با اشاره به صحبت‌های مسوولان درخصوص نیاز ناوگان هوایی کشور به خرید حدود 400 هواپیما، تصریح می‌کند: با خرید این تعداد هواپیما مطمئنا بازار عرضه گسترده‌تر خواهد شد و شرکت‌های هواپیمایی برای پر کردن صندلی‌های پروازهای خود دست به تعدیل قیمت‌ها خواهند زد. در این میان با توجه به ساعات پر مسافر و کم مسافر، قیمت‌های متنوعی در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت تا هر کسی بتواند از سفر هوایی بهره‌مند شود، هرچند گلدوست معتقد است؛ توافق‌نامه ژنو می‌تواند تاثیر بسزایی در گردشگری هوایی داشته باشد، اما اضافه می‌کند: هرچند افزوده شدن هواپیما و نو شدن ناوگان هوایی کشور در توسعه و گسترش گردشگری هوایی تاثیر دارد اما تاکنون تمام این موارد در حد حرف باقی مانده‌اند و شاهد فعالیتی در این خصوص نبودیم، اما به لحاظ روانی تاثیر خوبی داشته‌است.
محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز معتقد است که هرچقدر سیاست خارجی ما بهتر عمل کند، ما در موضوعاتی مثل تعامل با دیگر کشورهای جهان موفق‌تر خواهیم بود. هرچقدر تحریم‌ها کمتر شود طبیعی است که می‌توانیم ناوگان حمل‌ونقل هوایی‌مان را نوسازی کنیم و وضعیت ایرلاین‌هایمان را بهبود بخشیم. این عضو کمیسیون عمران اعتقاد دارد باید اجازه دهیم سرمایه‌گذاران بیایند و سرمایه‌گذاری کنند. همچنین عبدالکریم حسین زاده دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس، توافق‌نامه ژنو را فرصتی می‌داند برای نوسازی ناوگان هوایی ایران که وزارت راه‌وشهرسازی و شرکت‌های هواپیمایی باید از آن استفاده کنند. این نماینده مجلس معتقد است آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی باور و اعتقاد دارد که سیستم حمل‌ونقل هوایی ما باید بازسازی شود و تاکید می‌کند: او یک پشتوانه فکری و عقلانی دارد که باید از آن حمایت درستی انجام شود تا بهبود ناوگان هوایی با سرعت بیشتری محقق شود. عضو کمیسیون عمران درباره وظیفه مجلس نیز تاکید می‌کند که مجلس می‌تواند با حمایت‌های قانونی از دولت به تسریع تجهیز ناوگان هوایی کشور کمک کند.
دیدار سلطانی‌فر با سفیر پرتغال
تاکید بر گسترش ارتباطات گردشگری

گروه گردشگری- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با سفیر پرتغال در تهران گفت: دولت یازدهم و شخص رئیس‌جمهور بر گسترش فعالیت‌های گردشگری تاکید دارند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با ماریو داماش نونس، سفیر پرتغال در تهران، این ملاقات را گام مثبتی برای توسعه همکاری‌های فرهنگی و گردشگری دو کشور دانست و گفت: با توجه به قدمت ارتباط دو کشور و روابط چندصد ساله میان ایران و پرتغال، زمینه‌های همکاری بسیاری در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری میان دو کشور وجود دارد. وی با اشاره به اهمیت جایگاه کشور پرتغال در اتحادیه اروپا، یادآور شد: خوشبختانه فضای جدید و سیاست‌های روشن دولت یازدهم، امکان تعامل بیشتر و بهتر با سایر کشورها را فراهم کرده است و ما امیدواریم مردم کشورهای دنیا، به ویژه مردم پرتغال از ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری، فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران استفاده کنند. سلطانی‌فر تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی به دنبال ایجاد شرایط و تسهیلات مناسب برای ورود گردشگران به ایران است. رئیس سازمان میراث فرهنگی تعامل بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری دو کشور را مهم ارزیابی کرد و افزود: زمینه‌های همکاری بین بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری ایران و پرتغال بسیار زیاد است و بستر لازم برای مشارکت این بخش‌ها باید توسط دولت‌ها فراهم شود. سلطانی‌فر در ادامه گردشگری را موضوعی چندوجهی دانست و گفت: گردشگری علاوه بر ارتقای ارتباطات فرهنگی، همکاری‌های اقتصادی را به دنبال دارد، حضور موسسات گردشگری فعال دو کشور در نمایشگاه‌هایی که در ایران و پرتغال برگزار می‌شود در توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور موثر خواهد بود. وی با دعوت از مسوولان دولتی توریسم کشور پرتغال برای بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی ایران، افزود: امیدوارم سال 2014 شاهد اولین نشست مشترک بخش خصوصی فعال گردشگری بین دو کشور باشیم.
تاكيد آیت‌الله هاشمی در دیدار رئیس و معاونان سازمان میراث‌فرهنگی:
پتانسيل‌هاي توريسم كشورمديريت شود

عرضه صنايع‌دستي كشورهاي ديگر در مغازه‌هاي ميدان امام(ره) اصفهان غمناك است!
گروه گردشگری: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از هنرمندان صنایع دستی گفت: صنایع‌دستی و روح هنر اسلامی به بناهای تاریخی ایران جان می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار، فرهنگ و تمدن ایران را سرشار از ظرفیت‌های خلاق هنری دانست و با اشاره به تلفیق آن با آثار اسلامی گفت: امروزه هنر ایرانی ـ اسلامی بر قله‌های آثار هنری جهان می‌درخشد و این اعتراف مستشرقین است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره آثار باستانی ایران گفت: همه بناها در همه جهان از مصالح ساختمانی معمول در هر زمان است و آنچه به بناهای تاریخی ایران جان می‌دهد، روح هنری اسلامی و معماری خاص و استفاده از صنایع دستی در آنها است.
وی همچنین ابتکار استفاده از ساختمان‌های قدیمی برای تبدیل به هتل و مسافرخانه را مخصوصا در شهرهای ایران از جمله یزد و کاشان ستود.


 گردشگری، صنعت است
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گردشگری را در جهان امروز یک صنعت خواند و گفت: بعضی از کشورهای همسایه که تاریخ و جغرافیای محدود دارند، از صنعت توریسم بیشتر از صنایع نفتی ما درآمد دارند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 150 اشاره قرآن به گردشگری را معنادار توصیف کرد و افزود: این آیات می‌توانند مبنای کار کسانی باشد که در امور، نسبت به ابعاد دینی حساسیت دارند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت گردشگری و صنایع دستی برای همه مسوولان گفت: خاصیت این صنعت وجود سرمایه در سراسر کشور است و فقط مدیریت و برداشتن موانع می‌خواهد که باید برنامه‌ریزی شود.
 برای صنایع‌دستی تبلیغ شود
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ورود صنایع دستی کشورهای دیگر به ایران و عرضه آنها در مغازه‌های میدان امام اصفهان را غمناک توصیف و تاکید کرد: ظرفیت صنایع دستی ایران، برای افزایش اشتغال بسیار بالا است و باعث ثبت خاطرات خوب برای مسافران داخلی و خارجی در این شهرها می‌شود.
وی با بیان اهمیت صنایع دستی در هدایای دیپلماتیک گفت: اهمیت تاریخی آنها شناسنامه فرهنگی کشورها است و البته در ایران عمری به قدمت تاریخ هزاران سال دارد.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صنعت فرش دستباف ایران را خیره‌کننده خواند و گفت: رونق این صنعت علاوه‌بر خاصیت‌های فرهنگی، باعث افزایش ارزش افزوده بالا و اشتغال می‌شود که ضرورت امروز جامعه ما است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اطلاع‌رسانی و تبلیغات را برای معرفی صنایع دستی در داخل و خارج از کشور مهم خواند و گفت: اگر آثار و ظرفیت‌های هنری ایران شناخته شود، شیفتگان فراوانی در دنیا هستند که به ایران رو می‌آورند.
 وی افزود: یکی از وظایف مهم اسلامی و ایرانی ما تدوین سیاست‌های کلی مبتنی بر واقعیت‌ها است که این نیاز تا حدودی فراهم شده است.


 پیوستگی معنادار سه بخش سازمان میراث
در این دیدار مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تشریح وضعیت فعلی این سازمان، افزود: دستاورد هنرمندان صنایع دستی ما در بسیاری از رشته‌ها کم‌نظیر است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: پیوستگی معناداری میان سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد که باید برنامه‌ریزی یکسانی برای هر سه حوزه انجام شود، چراکه با توسعه گردشگری و حفظ و حراست از میراث فرهنگی صنایع دستی هم رشد می‌کند.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست گسترش تعامل با دنیا و تشنج‎زدایی دولت تصریح کرد: نرخ ورود گردشگران اروپایی به کشور در چند ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 200 درصد افزایش داشته است.
وی یادآور شد: اشتغال و ارزآوری در بخش صنایع دستی یکی از راهکارهای جدی رفع مشکل اشتغال و رکود اقتصادی کشور است، چراکه ایجاد شغل در حوزه صنایع دستی نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم و تکنولوژی وارداتی ندارد.
بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی در این دیدار گفت: وضعیت صنایع دستی با آغاز کار دولت تدبیر و امید در حال بهبود است، بیمه و حمایت از هنرمندان صنایع دستی، احیای کارگاه‌های صنایع دستی و آموزش و پژوهش از مهم‌ترین برنامه‌های کاری معاونت صنایع دستی است.
معاون صنایع دستی تصریح کرد: هفته صنایع دستی امسال با برنامه‌های متنوع و کاربردی برگزار شد و براساس آماری که تاکنون به دست آمده فروش و بازدید از نمایشگاه صنایع دستی امسال با روند رو به رشدی همراه بوده است.
در نشست صندوق احیا مطرح شد
سرمایه‌گذاری با سود بالا، بدون سوداگری

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری در نشست روز سه‌شنبه 27 خرداد با جامعه کارگزاران و مشاوران اقتصادی در زمینه اقتصاد احیای اماکن تاریخی، منفعت اقتصادی احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی را برای سرمایه‌گذار مناسب دانست و گفت: قیمت تمام شده احیای اماکن تاریخی و ارزش افزوده ناشی از اعطای کاربری به این اماکن بسیار مساعد و مناسب است.

به گزارش روابط عمومی صندوق احیا، احسان ایروانی ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به این حوزه افزود: نگاه اقتصادی و علمی به مبحث احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی موجب می‌شود، با اشراف بر مباحث اقتصادی به خوبی به موضوع حفاظت ارزش‌های نهفته در این آثار بپردازیم و اسیر سوداگری و دیدگاه تجارت مآبانه نشویم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال از جمله مجموعه‌های واگذار شده صندوق احیا مجموعه خانه عامری‌های کاشان با قریب به 11230 متر مربع عرصه و9520 متر مربع زیر بنای کاربردی اختصاص یافته به کاربری خدمات، پذیرایی و اقامتی که در شرف بهره‌برداری است، در صورتی که چنین عرصه و اعیانی را بخواهیم در محله و شهری همچون کاشان از نو بنا کرده و به کاربری خدماتی، پذیرایی و اقامتی اختصاص دهیم حداقل 10 میلیارد تومان بدون احتساب بهای زمین آن صرفا هزینه ساخت و ساز آن خواهد شد.
ایروانی در زمینه هزینه‌های احیای این مجموعه گفت: هزینه احیای مجموعه عامری‌های کاشان با زیبایی‌های خاص خود علاوه‌بر ارزش‌‌های بصری و تاریخی ویژه، قریب به 3 میلیارد تومان بوده که جمع این هزینه با مبلغ نزدیک به یک میلیارد تومان اعتبار دولتی صرف شده در ابتدای دهه 80 نشان‌دهنده قیمت تمام شده نزدیک به 50 درصد نسبت به ساخت‌و‌ساز جدید است و این پیام و جاذبه‌ای مناسب برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این حوزه در بر دارد.
ایروانی همچنین در خصوص طرح حمایت از مالکان اماکن تاریخی و تاثیر آن بر این معادله گفت: با در نظر گرفتن مشوق‌ها و حمایت‌های قانونی و ممکن که به تازگی در قالب «سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی شهرها» توسط ریاست سازمان به نهادهای عمومی و مدیریت شهری پیشنهاد شده است، ارزش افزوده قابل توجهی به عنوان زمینه‌ساز احیا و رو آوردن مالکان و متقاضیان به اعطای کاربری‌های مختلف در بناهای تاریخی ایجاد خواهد کرد.
آزاد معاون سرمایه‌گذاری و طرح‌های صندوق احیا نیز در این رابطه گفت: در طول یکسال اخیر با انجام مطالعات لازم در ایجاد حوزه جدید طرح‌های توجیه اقتصادی در احیا و بهره‌برداری اماکن تاریخی، شرایط و سازوکارهای متنوع و مختلفی در بازار کسب‌وکار و مولفه‌های محصولات و نتایج احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در مقیاس‌های ملی و منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفته و ملاک فعالیت‌های جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توسط صندوق احیا قرار گرفته است.
آزاد افزود: مقرر است محصول این مطالعات و فرآیندها و همچنین طرح حمایت از مالکان اماکن تاریخی بدون شک در زمینه توسعه اقتصاد احیای اماکن تاریخی و ایجاد و تقویت بازار کسب‌وکار این حوزه بسیار موثر خواهد بود.
مدیریت گردشگری
موقعیت جغرافیایی مقاصد و افزایش توان رقابتی

مترجم: مهدی نیکوئی
nikoueimahdi@gmail.com
موقعیت فیزیکی یک مقصد می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر توانایی رقابت و جذب بازارهای گردشگران داشته باشد. با ثابت بودن سایر شرایط، یک مکان مساعد برای مقاصد می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی پتانسیل گردشگری داشته باشد و معمولا یک مکان مناسب را می‌توان مکانی دانست که به بازارهای هدف نزدیک‌تر است. نزدیک‌تر بودن به بازارهای هدف بر دسترسی گردشگران به مقصد، وسعت فعالیت‌های بازاریابی و دسترسی به اطلاعات گردشگری مقصد تاثیرگذار است. با توجه به آمار، پس از گردشگران بومی و داخلی، گردشگران کشورهای همسایه بیشترین تعداد گردشگران هر مقصد را شامل می‌شوند؛ هر چند نمی‌توان تاثیر مکان مقاصد را بیش از اندازه فرض کرده و تاثیر سایر عوامل و مولفه‌ها را دست کم گرفت. در هر صورت سوال اینجا است که تا چه حد مکان مقاصد و نزدیکی جغرافیایی آنها به بازارهای هدف روی توان رقابتی آنها تاثیرگذار است؟

 چین و هند؛ مبدأ و مقصد
کارشناسان معتقدند هر چند نمی‌توان مکان یک مقصد را تغییر داد، اما موقعیت نسبی یک مقصد نسبت به بازارهای مبدأ می‌تواند طی چند سال تغییر کند. بخش‌های بازار ثابت نیستند. آنها رشد می‌کنند، به بلوغ می‌رسند یا با رکود مواجه می‌شوند. با تغییر ذائقه گردشگران، بازارهای جدید ظهور می‌کنند. با تغییر شرایط اقتصادی، جمعیت‌شناختی یا اجتماعی ممکن است این بازارها از بین بروند. بازارهای گردشگری نیز در حال تغییر هستند و نمی‌توان انتظار داشت در آینده با تغییر عمده‌ای مواجه نشویم. این، تغییرات بازار بر شرایط مکانی تاثیرگذار است که می‌تواند موجب بهبود یا تضعیف توان رقابتی یک مقصد شود.
در مقیاس جهانی، چنین تغییرات گسترده‌ای در بازار را می‌توان از دهه 1950 میلادی در حوالی آسیا و اقیانوسیه مشاهده کرد که ناشی از رشد و بهبود وضعیت اقتصادی برخی از کشورهای آن ناحیه بود. کشورهایی مانند ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان، سنگاپور و هنگ‌کنگ با تجربه رشد اقتصادی در آن سال‌ها تبدیل به بازارهای گردشگری منطقه شده و درصد زیادی از گردشگران ورودی آن منطقه از این کشورها بود. به همین دلیل تجربه بالاترین نرخ‌های رشد تقاضای گردشگری در کشورهای این منطقه جای تعجب ندارد.
امروزه نیز می‌توان ادعا کرد که با ظهور و رشد قابل توجه اقتصاد چین و هند در آسیا بازارهای گردشگری این منطقه نیز به شدت بهبود یافته است. بهبود وضعیت اقتصادی چین و هند باعث افزایش سفر از این مبدأها شده است و در سالیان آینده نیز ادامه خواهد داشت. از طرف دیگر ویژگی منحصربه‌فرد این دو کشور آن است که جمعیت زیادی از جهان را به خود اختصاص داده‌اند که می‌توان آنها را به‌زودی از جمله پنج مبدأ بزرگ گردشگران جهان و البته منطقه دانست. با این تفاسیر مقاصد گردشگری منطقه پتانسیل توسعه قابل توجه در سالیان آینده را خواهند داشت و با فراهم کردن سایر شرایط و مدیریت آنها موفقیت‌شان قطعی خواهد بود. البته آینده اقتصادی روشنی نیز برای کشورهایی نظیر مالزی و تایلند و حتی اندونزی در آسیا پیش‌بینی می‌شود اما به‌دلیل جمعیت کمتر آنها نسبت به چین و هند، تاثیرشان در حاشیه قرار می‌گیرد. با این وضعیت تاثیر منفی بعد مسافت و دور بودن از بازارهای سنتی گردشگری جهان مانند اروپا، آمریکای شمالی و آتلانتیک شمالی بر رشد گردشگری منطقه در حال کاهش است. هر چند به نظر می‌رسد که بیشترین منفعت را از این موضوع کشورهای استرالیا و نیوزیلند برده‌اند. به عنوان مثال، هر چند که سابق بر این بیشترین گردشگران ورودی این دو کشور از بریتانیا بوده است، اما اکنون بازارهای آسیای شرقی مهم‌ترین بازارهای هدف آنها است.
چنین تغییراتی در بازار و اقتصاد در مقیاسی گسترده روی گردشگری تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال یک کشور در حال توسعه مانند ایران در صورتی که شاهد رشد اقتصادی باشد، به عنوان یکی از نتایج آن مشاهده خواهد کرد که میزان سفرها و گردشگران محلی مقاصد افزایش خواهد یافت.


 تغییرات جمعیتی و گردشگری
همان‌گونه که در مورد چین و هند نیز اشاره کردیم، تغییرات جمعیتی نیز می‌تواند روی بازارهای هدف تاثیر بگذارد. به صورت جهانی، نرخ زاد و ولد در کشورهای توسعه یافته کمتر است. مهاجرت نیز باعث انتقال مراکز تراکم جمعیت و ثروت می‌شود. در ایالات متحده آمریکا رشد نسبی جمعیت در جنوب و غرب اتفاق می‌افتد. در کانادا، ایالت‌های غربی و از جمله بریتیش کلمبیا و آلبرتا با نرخ رشد بالا شناخته می‌شوند. در استرالیا شاهد مهاجرت ساکنان ایالت‌های جنوبی به ایالت‌های شمالی هستیم. تراکم و توزیع مجدد جمعیت همچنین منجر به عواقب اقتصادی قابل توجه می‌شود. رشد جمعیت نواحی منجر به افزایش نیاز برای خانه‌سازی و دیگر خدمات (از جمله گردشگری) شده و تقاضا در بسیاری از صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
توسعه و روندهای اجتماعی-فرهنگی و سیاسی نیز موجب تغییرات تدریجی یا ناگهانی در بازارهای گردشگری و رفتار آنها خواهد شد. تغییرات ناگهانی مانند انقلاب و نزاع‌های سیاسی منجر به تغییرات عمده و ناگهانی در سرنوشت ساکنان مقاصد گردشگری می‌شود. تغییرات اجتماعی تدریجی نیز می‌تواند به همان اندازه عمیق و تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، نگرش و علاقه نسبت به سایر فرهنگ‌ها به صورت قابل توجهی تغییر کرده است. هر چند که نژادپرستی و کلیشه‌های نژادی هنوز هم در ابعاد گسترده وجود دارد، اما امروزه مردم بسیار بیش از پیش می‌توانند عقاید و اختلافات را درک و تحمل کنند. مهاجرت و ارتباطات جهانی از عوامل بسیار مهم در این نتیجه بوده است. به عنوان مثال توجه کنید که امروزه رژیم غذایی مردم مغرب زمین به‌دلیل آشنایی فزاینده با غذاهای سایر فرهنگ‌ها بسیار متنوع‌تر از گذشته شده است.
در حاشیه اجلاس یونسکو
قرارداد همکاری در راستای توريسم پایدار

همزمان با برگزاری دومین روز از اجلاس کمیته میراث جهانی در دوحه قطر مقامات یونسکو و اپراتورهای گشت دریایی «سیبورن» قرارداد همکاری مشترک به ارزش یک میلیون دلار برای مدت 6 سال امضا کردند. این قرارداد با هدف حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری پایدار شکل گرفته است.

به گزارش «خبرگزاری میراث فرهنگی» به نقل از یونسکو، هدف از این همکاری بیش از هرچیز حمایت از درک هرچه بیشتر گردشگران و صنایع مسافرتی و عموم مسافران از ماموریت یونسکو در زمینه شناسایی، حفاظت و ارتقای سطح آگاهی عمومی درباره اهمیت سایت‌های میراث جهانی است. طبق این قرارداد همکاری شرکت کروز سیبورن موظف شده است گردشگران و مسافران خود را بیش از پیش به بازدید از آثار ثبت شده جهانی در فهرست یونسکو ببرد و درعین حال امکان ارائه اطلاعات مفید و عمیق‌تر از آثار معرفی شده را فراهم کند که با محتویات و گزارش‌های اختصاصی مرتبط بامیراث جهانی یونسکو همراه باشد. علاوه بر این از محل درآمد به‌دست آمده از کرایه مسافران در بازدید از محوطه‌های میراث جهانی، بخشی نیز به صندوق میراث جهانی یونسکو اختصاص یابد.
به مناسبت روز جهانی تعاونی‌ها
تعاونی‌ها؛ بنگاه‌های مردمی مدیریت گردشگری

وقتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از فقدان بودجه رنج می‌برد، تعاونی‌ها مکمل مناسبی برای جذب سرمایه‌ خواهند بود
[تصویر:  df38f632a62e1cf9de1728b27e132ec2.jpg]
گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: در سال 1884 میلادی، 28کارگر کارخانه پارچه‌بافی راچدیل انگلیس تصمیم گرفتند برای بهبود شرایط اقتصادی خود شرکتی را تاسیس کنند که بعدها با عنوان اصول مکتب شرکت‌های راچدیل الگویی برای تاسیس شرکت‌های تعاونی نام گرفت. با گسترش کمی شرکت‌های تعاونی، نخستین اتحادیه بین‌المللی تعاون در سال 1895 به وجود آمد. این اتحادیه به‌عنوان یکی از نهادهای رسمی سازمان ملل متحد به 857 میلیون نفر در سراسر جهان خدمات مالی ارائه می‌کند. تعاونی‌ها به گفته بانکی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی که به مناسبت این روز در 14 تیر 2014 منتشر کرد یکی از بخش‌های پراهمیت در امنیت غذایی و توسعه روستایی هستند و این توان را دارند که عدالت اجتماعی و برابری را در مرکز پیشرفت اقتصادی قرار دهند و تضمین کنند که تولید کالا و خدمات مناسب با نیازها و خواست جامعه صورت گیرد.



 خدمات تعاونی‌های گردشگری
در ایران اولین تعاونی‌ها در موج دوم اصلاحات ارضی و در میانه دهه 40 شکل گرفتند و پس از آن در حوزه‌های مختلف توسعه یافتند. تعاونی‌های گردشگری و هتلداری از انواع این تعاونی‌ها هستند. آنها در حال حاضر با حدود 1700 مورد و اشتغال‌زایی نزدیک به 10 نفر در هر تعاونی، اشتغال نزدیک به 17 هزار نفر را تامین می‌کنند. از مزیت‌های تشکیل چنین واحدهایی تجمیع سرمایه‌های اندک و راه انداختن آنها در یک فعالیت اقتصادی و سودآور است. استقلال تعاونی‌ها از دولت از دیگر ویژگی‌های مثبت چنین بنگاه‌هایی است که به گفته معاون امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، بهترین قالب را برای حضور و مشارکت مردم و ایجاد ابتکار و پدید آمدن ایده‌های نو از بین مردم در زمینه گردشگری فراهم می‌کند. به گفته این مقام مسوول استفاده از ظرفیت روستاهای گردشگری و افزایش زیرساخت‌های مناسب و ایجاد فضاهای محلی و بومی از جمله اقداماتی است که تعاونی‌های گردشگری با همکاری دهیاری‌ها می‌توانند در روستاهای گردشگری انجام دهند. تعاونی‌های گردشگری قادرند تمام مراحل این صنعت را از تبلیغات، پذیرش و راهنمایی، اسکان گردشگر، تامین وسیله حمل‌ونقل، تهیه صنایع‌دستی و سایر موارد مرتبط انجام دهند، حتی ممکن است در این حوزه تعاونی‌های متعدد شکل بگیرد و هرکدام از تعاونی‌ها بخشی از امور مرتبط با این صنعت را به انجام برسانند.


 رکود، بلای جان تعاونی‌های گردشگری
تعاونی‌های مرتبط با این حوزه تاکنون نتوانسته‌اند با وجود تحرک و پویایی بالا به واسطه مردمی و خصوصی بودن، نقش مهمی را در عرصه گردشگری ایران ایفا کنند و بخش بزرگی از آنها به شکل غیرفعال و راکد یا با دایره محدود فعالیت می‌کنند. شاهد این امر نقش بین 8/3 تا 8 درصدی کل تعاونی‌ها در اقتصاد ملی است که به نظر می‌‌رسد بخش گردشگری نیز مشابه سایر حوزه‌ها بسیار محدود باشد. برخی کارشناسان معتقدند عدم فعالیت ثابت افراد شاغل در این حوزه موجب نگریستن به عرصه تعاونی گردشگری از یک فعالیت سودآور به سرگرمی شده است. عدم توانایی در مدیریت و بهره‌گیری از آموزش‌های روز و مجهز نبودن به استانداردهای تعریف شده از دیگر عواملی است که در استدلال کارشناسان در باب ناکارآمدی بخش اعظم تعاونی‌های گردشگری به چشم می‌خورد. رقابت‌های ناسالم نیز گاهی موجب افتراق در میان اعضای تعاونی شده و در نهایت به قدرت و اعتبار تعاونی لطمه‌های جدی وارد می‌کند. در این حالت هرکدام از اعضای تعاونی‌ها به شکل شخصی اقدام به فعالیت اقتصادی در حوزه گردشگری می‌کنند و حاضر نیستند سود حاصله را در اختیار تعاونی قرار دهند. نمونه این امر در بسیاری از روستاهای کشور به چشم می‌خورد. این در حالی است که به گفته دکتر محمدرضا فرزین در هندوستان به‌عنوان یکی از نمونه‌های موفق این نمونه از تعاونی‌ها، روستاییان در زمینه‌های طبیعت‌گردی، فرهنگ محلی، صنایع دستی، اماکن درمانی و حیات‌وحش به شکل موفقی در قالب تعاونی‌های گردشگری عمل می‌کنند. در تایلند نیز به گفته این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تعاونی‌های گردشگری علاوه‌بر سازمان‌های ملی با کشورهای خارجی جهت کمک‌های فنی در ارتباط هستند و در سه حوزه گردشگری روستایی، طبیعت‌گردی و گردشگری سلامت فعالیت می‌کنند. چنین نمونه‌هایی نشانگر آن است که چگونه می‌توان از ظرفیت‌های این بنگاه‌های کوچک در راه توسعه روستایی و اشتغال بهره گرفت، آن هم زمانی که ایران به واسطه دارا بودن ظرفیت‌های ویژه در طبیعت‌گردی قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری در این حوزه به‌ویژه در منطقه خاورمیانه دارد. تعاونی‌ها در شرایطی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از فقدان سرمایه‌های لازم در حوزه‌های تحت فعالیت خود گله دارند، می‌توانند مکمل مناسبی برای جذب سرمایه‌ تلقی شوند، آنها قادرند منابع محدود را جمع‌آوری و آنها را برای رونق گردشگری ساماندهی کنند. اختصاص تخفیف ویژه در ایام غیر پیک سفر مشابه آنچه در یونان در خصوص جزیره کرت در این کشور انجام می‌شود، (در ایام تابستان به واسطه کمبود مسافر، تعاونی موجود در این جزیره هزینه بلیت مسافران را می‌پردازد) از دیگر توانمندی‌های چنین بنگاه‌هایی است که می‌تواند به مدیریت سفر در چنین مناطقی منجر شود.

طبق تمام قوانین در ایران یکی از بهترین قوانین است ولی باید دید در اجرا به کجا میرود من که به شدت خوشبینم و برای طبیعت گردشگری و خوشی مردم دعا میکنم.

اخطار به آژانس‌های هواپیمایی گران‌فروش

ایسنا: مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از اخطار به پنج شرکت خدمات مسافرت هوایی به‌دلیل رعایت نکردن نرخ نامه شرکت‌های هواپیمایی خبر داد. مراد اسماعیلی اظهار کرد: به دنبال اجرای طرح متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی از 25 خرداد 93 با تشکیل تیم‌های کارشناسی، بازرسی‌های میدانی از فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی در سطح کشور به صورت برنامه‌ای و سرزده برای اعمال نظارت بر طرح فوق و اجرای دقیق آن آغاز شد.

وی افزود: با اجرای طرح متنوع سازی نرخ بلیت، شرکت‌های هواپیمایی بهای بلیت هواپیما را متناسب با شرایط مندرج در نرخ‌نامه و کلاس بندی مشخص به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال و پس از تایید مکلف به اجرای دقیق آن شدند و به‌منظور رعایت اجرای طرح فوق، جلساتی میان شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین توجیه کامل دفاتر خدمات مسافرت هوایی تشکیل شد.اسماعیلی با بیان اینکه دفاتر خدمات مسافرتی موظف هستند در چارچوب نرخ نامه ابلاغی شرکت هواپیمایی که به تایید سازمان رسیده است، بلیت هواپیما بفروشند، گفت: در صورت مشاهده و تکرار تخلف مبنی بر عدم رعایت نرخ نامه مربوطه و فروش بلیت خارج از ضوابط و مقررات، سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به تعلیق یا لغو مجوز دفتر یا شرکت خدمات مسافرت هوایی اقدام و با شرکت‌های هواپیمایی خاطی برابر مقررات برخورد خواهد کرد.مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، تصریح کرد: چنانچه تخلفات از نوع گران‌فروشی خارج از نرخ نامه‌های مندرج در نرخ‌نامه شرکت‌های هواپیمایی باشد، ضمن انجام اقدام قانونی به سازمان تعزیرات حکومتی نیز معرفی خواهند شد.
وی افزود: در بازرسی‌های به عمل آمده از برخی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، تاکنون مدیرعامل پنج دفتر خدمات مسافرت هوایی به این سازمان احضار و ضمن اخطار و تذکرات لازم درخصوص تخلف مربوطه و عدم رعایت نرخ نامه شرکت‌های هواپیمایی، نامبردگان ملزم و متعهد شدند که نرخ نامه را به‌طور دقیق رعایت و اجرا کنند.

انجمن تفریح و سرگرمی خانوم خانوما : یکی از بزرگترین ضربه های وارده به گردشگری در سالهای اخیر توسط همین آزانسهای مسافرتی وارد شده است. برای کسب درآمد بیشتر و به اصطلاح از آب گل آلود ماهی گرفتن که موفق هم بودند ضربه های جبران ناپذیری به گردشگری چه داخلی و چه خارجی وارد کردند که طبق قانون عمل و عکس العمل دودش تو چشم خودشون رفت گرچه شادی و تفریح را هم از مردم دریغ کردند. امیدورام نظارت بر این بخش بیشتر شود. ضمنا این صنف از اون اصنافی هست که مالیاتش را کمتر از واقیعت پرداخت میکنه. در سالهای اخیر اکثر اونها سودهای کلان بردند بدون پردات مالیات
21 دست‌انداز گردشگری سلامت


[تصویر:  e6180bce61e73784770d1f8894001b6f.jpg]
تسنیم: معاون‌گردشگری ، با بیان اینکه ما در ابتدای ورود به عرصه گردشگری سلامت به چند مشکل برخوردیم، اظهار کرد: اول اینکه متولیان این موضوع متنوعند و از طرف دیگر تعاریف فرق می‌کند، به عنوان نمونه در بحث سلامت، وزارت بهداشت معتقد است حتی کسانی که می‌خواهند از آب گرم‌ها استفاده کنند، نیاز به مجوز پزشک دارند این در حالی است که به‌زعم بعضی‌ها این موضوع به حوزه پیشگیری ارتباط دارد.
 مرتضی رحمانی‌موحد ضمن تاکید بر اینکه ما باید با بیان زیرساخت‌های فکری اول به یک اجماع نظر می‌رسیدیم و تا قبل از این اجماع نمی‌توانستیم وارد مصداق‌هایی چون بازاریابی، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری سلامت و غیره شویم، اضافه کرد: از آذر سال گذشته برای همگرایی و همفکری هر کدام از دستگاه‌های مرتبط با این حوزه تلاش کردیم و تقریبا 3 ماه طول کشید تا فضای ذهنی را به سمت هم‌افزایی و مشارکت بردیم. در برخی موارد هم لایه‌های بالایی موافق بودند، ولی در لایه‌های پایینی مقاومت بود که این موضوع را هم به مرور حل کردیم.رحمانی تصریح کرد: در 5 فروردین امسال توافق‌نامه‌ای را با حضور روسای چهار نهاد، وزیر بهداشت، وزیر امور خارجه، رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس سازمان نظام پزشکی به همراه تعیین وظایف و اختیارات و محورها امضا کردیم و معاونت گردشگری به‌عنوان دبیرخانه انتخاب شد. معاون گردشگری کشور با بیان اینکه در حال حاضر دوره نهادینه کردن توافق‌نامه را طی می‌کنیم چرا که این توافق‌نامه باید در کل استان‌ها برود و دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های متناظر با این سیاق عادت کنند، ادامه داد: دبیرخانه مشغول به‌کار شد، دبیری که مورد اجماع هر چهار دستگاه باشد را منصوب کردیم، آیین‌نامه اجرایی دبیرخانه و در نهایت سه کارگروه بهداشت، درمان و آموزش به مسوولیت وزارت بهداشت، کارگروه زیرساخت‌ها و تسهیلات به مسوولیت سازمان نظام پزشکی و کارگروه تندرستی، بازاریابی و تبلیغات به مسوولیت سازمان میراث فرهنگی را تصویب کردیم. وی اضافه کرد: ما در این فرآیند 22 عنوان معضل گردشگری سلامت را احصا کردیم که باید برای آنها دستورالعمل تعریف کنیم، بعد از آن می‌توان فراخوان داد، تا هر کسی که خواست براساس این دستورالعمل دفتر خدمات مسافرتی، واحد خدمات درمانی یا دهکده سلامت بزند.

اگر این مهم اتفاق بیفته از سودآور ترین منابع ارزی ایران خواهد شد. طرحی که در دولت قبل رو به منهدمش کردند. امیدوارم دولت تدبیر و امید بتونه به قولهایی که داده عمل کنه. مردم ایران حقشون بیش از این هست.
انتقاد از واگذاری سامانه پیامکی در حوزه گردشگری

مدیرکل نظارت و ارزیابی تورهای گردشگری با انتقاد از شرکت مخابرات برای در اختیار قرار دادن سامانه‌های تبلیغاتی به شرکت‌های غیرمجاز گردشگری گفت: این شرکت‌های گردشگری مجوزی از سوی سازمان میراث فرهنگی ندارند اما با مراجعه به شرکت مخابرات به راحتی می‌توانند یک سامانه پیامکی بگیرند و تورهای گردشگری خود را در سطح گسترده‌ای برای مخاطبان تلفن همراه تبلیغ کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالناصر میرچی افزود: متاسفانه برخی از شرکت‌های غیرمجاز گردشگری یک سامانه پیامکی از شرکت مخابرات می‌گیرند و به وسیله ارسال پیامک به حجم انبوهی از مخاطبان برای فروش تورهای گردشگری یا کتاب گردشگری اقدام می‌کنند و دست به کلاهبرداری می‌زنند چرا که اصلا توری برگزار نمی‌کنند و کتابی نمی‌فروشند.

پیامد بعذی آن حذف پیامهای تبلیغاتی و عدم توجه مردم و عدم اعتماد به آنهاست که امیدوارم طبق معمول نوشدارو پس از مرگ سهراب نشه. سیستم مخابرات چون وابسته به سپاه هست اجرای قانون در این سیستم همیشه دچار مشکلات بوده که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از قدرت این شرکت! سازمان! اسمشم نمیدونیم چی بذاریم کمتر شده ولی هنوز رانت و رانت خواری در این شرکت به چشم میخوره از فرار مالیاتی بگیر تا زد و بند در بورس و کنترل قیمت سهام.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5